Fødslen af thrash i billeder

Fødslen af thrash i billeder
Fødslen af thrash i billeder

'Murder in the First Row’ fortæller, hvordan thrash og bands som Metallica, Slayer, Exodus og Megadeth blev født. Billederne er i verdensklasse.

De fleste metalfans har på et eller andet tidspunkt stiftet bekendtskab med historien om, hvordan Metallica startede. Hvordan thrash opstod i Los Angeles og San Francisco i starten af firserne. Men det er ikke alle, der har fået den version, som to entusiaster giver i bogen ’Murder in the Front Row’. Entusiaster, der også samtidig var fotografer og derfor har dokumenteret det hele i et rigt fotoarkiv, som læseren har mulighed for at nyde godt af. En stærkt anbefalelsesværdig bog, hvis man har bare den mindste interesse i bands som Metallica, Slayer, Exodus, Megadeth med flere.

Bogens to forfattere, Harald Oimoen og Brian Lew, var begge unge mænd, der var i musikmiljøet som dedikerede fans. En brydningstid, hvor punk, glam og heavy metal havde hver deres ståsted, hver deres spillesteder, bands og fans. Harald Oimoen var en fotograf, der nød at tage billeder, og da først Metallica begyndte at give koncerter, tog interessen fart, og han fik dokumenteret begyndelsen af en bevægelse, der ikke kun begrænsede sig til Metallica. Oimoen tog også billeder af alle de andre bands og var en af de første, der tog ikoniske billeder af Possessed, dengang satanisme for alvor kunne chokere.

Brian Lew var ligesom Harald Oimoen også en fan, der gik til alle koncerter og hurtigt blev venner med de bands, der var i miljøet. Med sit kamera var han overalt og dokumenterede det samtidig. En nørd, der samlede på alt, med en interesse, der i bogen ’Murder in the Front Row’ nu er et sandt slaraffenland for enhver med bare en perifer interesse i thrash-genrens historie.

For det er vitterlig en godbid, vi har at gøre med. ’Murder in the Front Row’ er en rigt illustreret bog på 272 sider, hvor Harald Oimoen, Brian Lew, Exodus’ guitarist Gary Holt, Machine Heads Robb Flynn, Testaments Alex Skolnick og Ron Quintana, der fandt på navnet Metallica, har skrevet personlige beretninger om deres oplevelse af scenen. Der er også små stikpiller til de bands, der glemte at akkreditere de to herrer i deres pladecovers, en vis unavngiven britisk fotograf, hvis forhold til forfatterne åbenbart er en smule anstrengt, og meget andet, der kan få læseren til at trække på smilebåndet, som man lystigt tygger sig gennem indholdet.

Cliff Burton
Noget af det, der for alvor gør bogen interessant, er naturligvis Metallica og deres opstart. Her er det side efter side med billeder af Metallica i perioden 1982-1985 i mange forskellige konstellationer. Lige fra Ron McGovney og Dave Mustaine og videre til Cliff Burton, naturligvis. Perioden med Lars Ulrich, James Hetfield, Cliff Burton og Dave Mustaine er den klassiske start af Metallica, og deres koncerter, øvere og opførsel bagefter med druk og fest er rigt dokumenteret i tekst og billeder. Det er afgjort bogens mest interessante afsnit.

Forfatterne forholder sig til den karismatiske bassist, og hele hans indtræden i og effekt på Metallica er godt dokumenteret i bogen. Hvis man kun har set billeder af Burton på Metallicas plader og et ikonisk foto fra en koncert her og der, er ’Murder in the Front Row’ en skattekiste af billeder af bassisten i diverse situationer med Metallica og de andre bands.

For der er også andre bands. Exodus var afgjort et af de bands, der styrede scenen i San Francisco, da Metallica forlod byen for at indtage verden, hvorfor der også er masser af billeder af dem og deres vanvittige koncerter. ’Murder in the Front Row’ er netop en henvisning til den stemning, der var oppe foran, når forsanger Paul Baloff gik amok med og mod publikum. En tidlig udvikling af det, vi i dag kender som mosh-pits, crowdsurfing osv.

Kirk Hammetts tid i Exodus er også dokumenteret i bogen, hvor han netop forlod bandet, da Metallica tog til New York for at indspille debutpladen 'Kill ’Em All'. Her blev Dave Mustaine som bekendt fyret og sendt på en bus tilbage til vestkysten, hvor han dannede Megadeth. Nogle ved måske, at Slayers Kerry King i en kort periode var med i Megadeth. ’Murder in the Front Row’ er bogen, der har billederne af King og Mustaine, da de gav koncert som Megadeth.

Bogen dokumenterer også Slayers spæde start, hvor de brugte ansigtsmaling til deres første koncert nogensinde, men med det samme fandt ud af, at det ikke var smart, og i stedet nøjedes med vilde nittearmbånd derefter.

Der er billeder af James Hetfield, hvor han står som publikummer til en koncert lige ved siden af en ung Phil Demmel fra Vio-Lence/Machine Head. Generelt bare et fedt arkiv af billeder, der beskriver en periode, hvor thrash blev født, hvor de forskellige interaktioner mellem bands er dokumenteret i over 400 billeder. Så vil man se drukbilleder af Slayer og Metallica fra midtfirserne eller bare gerne se billeder af de koncerter, hvor Mustaine stadig var med i Metallica, er dette bogen, du skal have fingrene i.

Bogen udkom i 2011, men vi har aldrig fået den anmeldt her på Devilution. Det har vi gjort nu. Den er stærkt anbefalelsesværdig. Billederne og kommentarerne dertil alene er pengene værd. Den kan bestilles forskellige steder på nettet og koster i omegnen af 300 kroner leveret til døren.

Grunden til, at vi anmelder den nu, er, at Metallica for nylig er begyndt at omfavne deres fortid mere end tidligere, hvilket også betyder, at de genudgiver deres plader med demoer, liveoptagelser og illustrerede bøger, der dokumenterer perioden omkring hver udgivelse.

Til efteråret udkommer der en særskilt bog med titlen ’Back to the Front’, hvor Metallica samarbejder med forfatteren Matt Taylor, hvis arbejde med filmen ’Dødens Gab’ inspirerede bandet til at gøre noget lignende med deres store plade ’Master Of Puppets’. Det er en bog, der er ventet af mange. Hvis ikke læseren kan vente med at få det fulde indblik i den plade, så er ’Murder in the Front Row’ den perfekte måde at få tiden til at gå med. Et opslagsværk, man kan blive ved med at vende tilbage til.