Black metal-underholdning fra Bergen

Black metal-underholdning fra Bergen
Svar til flere: Nej, Kong Kent har ikke konverteret til soul og R&B i midvinterens løb! Her er (omsider) hans anmeldelse af Enslaveds live-dvd... Norske Enslaved har sin helt egen niche i den dystre black metal verden, hvor de på én gang forener den bistre black metal, vi kender fra de andre norske bands, men hvor der er stærke undertoner og inspiration hentet fra den norske natur. Det er en dejlig blanding af metal, symfonisk og melodisk inspireret folkemusik og det evige miks mellem den skrigende og growlende vokal og den rene vokal gør Enslaveds musik flersidet og udfordrende at høre på. Og det er denne DVD et godt bevis på.

"Return To Yggdrasill - Live in Bergen" består af en koncert, hvor Enslaved er på hjemmebane. Det et er klubshow, og det bærer stil og show også præg af. Der er en intim stemning og man mærker tydeligt at Bergen er Enslaveds base. Der er otte sange på sætlisten, og de er alle veludførte. Lyd og billed er acceptabelt, mens stemningen og atmosfæren er helt i top.

Som ekstramateriale får man et interview med bandet, og her er det klart guitarist Ivar, der fører dialogen, mens vokalist og bassist Grutle også kommer med nogle ganske interessante indspark. De taler om de bands, som har præget dem, bl.a. oplagte navne som Carcass, Darkthrone, Bathory, Venom, Celtic Frost m.fl., men også navne som Rainbow og Rush kommer på tale! Grutle kan godt lide progressiv musik. De to bliver også enige om, at karrierens højdepunkt var da de spillede live på Roskilde Festival! (kan du godt bilde os ind, Kent - Red.) Trommeslager Cato er det sjove indslag her, da han med et glimt i øjet proklamerer at han vil forlade bandet til fordel for et liv som vinbonde... priceless!

Det sjoveste er dog klart hjemmevideoen fra bandets 2005 turné sammen med Vreid. Det viser to norske bands lave gøgl. Tåbelige konkurrencer, et par live-sange og det lir, som der nu er på en turné. Masser af spiritus, junkfood, stinkende tour-busser. Det hele foregår på norsk, så dén del er kun for os skandinavere. Bestemt seværdigt.

Afrundingen på udgivelsen er musikvideoen til "Isa". En fantastisk musikvideo med en fed norsk stemning fra fjeldene og de norske fjorde. Overraskende god lyd, og da jeg selv tilbragte en uge i Norge i sommer, genkender jeg billederne og det bringer gode minder frem. Enslaved har på fornemste vis udgivet en flot live-dvd, suppleret af ekstramateriale over middel. Herligt!

Sætliste til DVD'ens liveshow fra den 4. maj 2005:

- Bounded By Allegiance
- Ascension