Skægabe hjælper stenede dronninger

Skægabe hjælper stenede dronninger
Queens of the Stone Age mangler Nick Oliveri i line-uppet, mener Mathias Nielsen, men bandets nye dvd/cd-sæt byder til gengæld på solidt bonusguf og Billy Gibbons fra ZZ Top. Lad det være sagt & skrevet med det samme: Det line-up, Queens of the Stone Age (QOTSA) for øjeblikket har - og i øvrigt havde på det seneste album, ”Lullabies to Paralyze” - er langtfra det mest optimale, de har haft. Ja, det SKAL altså nævnes, at Nick Oliveri mangler på scenen til at kaste et hidsigt punknummer af sig, når det hele bliver for stenet. Her er Alain Johannes ikke den rette afløser, og Joey Castillo (ex-Danzig) bag trommesættet lyder - hele vejen igennem - som èn, der er ved at drætte bagover. Og så hjælper det heller ikke synderligt, at han spiller samtlige sange alt for hurtigt…

Galden skulle ud, og det er den så kommet, så lad os hoppe til anmeldelsen af dette cd/dvd-sæt, som markerer QOTSA’s første live-udgivelse. Begge skiver er optaget på ”Lullabies to Paralyze”-turneen, under showet på Brixton Academy i London (der er dog – undervejs - smidt et par klip ind fra en mindre klubkoncert i Kokos, et mindre spillested i London).

Dvd’en er den mest interessante i sættet. Dog er der et højdepunkt på cd’en, som ikke er på DVD’en: En lille seance mellem ”Monsters in the Parasol” og ”Tangled Up in Plaid”, hvor Josh Homme får givet en ”shit-throwing” tilskuer tørt på, ved at omdøbe ham til ”Cocksmoker”, og samtidig får brugt en masse interessante bandeord på meget kort tid…

Billedet på DVD’en er knivskarpt, og man har valget mellem surround- eller stereolyd. En irriterende faktor er, at der mellem sangene er indsat interviewbidder fra QOTSA’s karriere samt nogle ret sære klip af folk i ulvekostumer og andet "godt" – det burde være forbudt! Ingen afbrydelser mellem sangene på en koncert-DVD, fy!

Hvis jeg vil se og høre interviews eller glane på folk i ulvekostume, så vil jeg gøre det gennem et tryk på knappen i dvd-menuen. Dvd-udgivelsen af Black Sabbath’s reunion-show i 1998 var skamferet på samme måde.

Rettet imod fansene

Når det er sagt, så skal det nævnes at QOTSA spiller en fin lang koncert, hvor alle plader fra bagkataloget bliver dækket. QOTSA’s nye line-up tæller også en keyboardspiller, Natasha Shneider, men hende kan man – af uforklarlige årsager – overhovedet ikke høre…

Josh Homme har aldrig taget mavesure anmeldere som undertegnede seriøst, og det slår han en tyk streg under, gennem kollagen inde i coveret, som indeholder presseanmeldelser af showet i London. Fremhævet er Kerrang!-anmeldelsen, hvor showet tildeles 2/5 K’er… (som er under middel - Red.).

Det er et sæt primært rettet imod fansene, som da heller ikke snydes. Man får et uudgivet nummer med i hatten - den sært titulerede ”The Fun Machine Took a Shit and Died”, mens der også er to andre numre fra Josh Homme’s ”Desert Sessions”-albums, ”I Wanna Make It Wit Chu” og ”Covered in Punks Blood”. Alle sammen er et lyt værd.

Som bonus på dvd’en, er der amatøroptagelser fra turneerne med samtlige QOTSA’s gamle albums. Det er specielt skægt, at se Nick Oliveri i hawaiiskjorte, uden hageskæg og med mohawk mens bandet spiller ”Mexicola” i noget, der ligner 1998. Desværre er alle disse bonusoptagelser amatøroptagelser, hvor hverken billede eller lyd er noget at råbe hurra for.

Optagelserne med Dave Grohl fra ”Songs for the Dead”-tourneen understreger blot, hvor stærke QOTSA var i den konstellation inklusiv en hidsigt råbende Nick Oliveri i ”Millionaire” og ”Quick and to the Pointless” – det er lige præcis hvad QOTSA mangler i dag…! Og det er forfriskende, at se Josh Homme give den ordentligt gas – en ting, han stort set undlader under London-showet.

ZZ Guldkorn

Den bedste af bonus-sagerne er et ægte guldkorn, som er hele sættets pris værd: En god optagelse fra ”Lullabies to Paralyze”-touren, hvor selveste Billy Gibbons er på scenen med bandet, og hjælper QOTSA igennem ZZ Top-coveret ”Precious and Grace” helt tilbage fra ”Tres Hombres” fra 1973! Det er stort! Mark Lanegan varetager vokalerne, og får et anerkendende blik og skulderklap af Gibbons for sin indsats. Gibbons medvirkede som bekendt på ”Burn the Witch” fra ”Lullabies to Paralyze”, og denne sang spiller han også sammen med bandet under samme optræden.

En god julegave til QOTSA-fans, men også et lidt rodet sæt, som Billy Gibbons dog får spillet en halv karakter op.

Over the Years and Through the Woods
3