20 års hykleri

20 års hykleri

Svenske Hypocrisy udgiver sublim koncertfilm, der også indeholder lækker dokumentar.

Hell Over Sofia
21-10-2011
4

For undertegnede står Hypocrisy som et yderst vigtigt band, fuldt på højde med navne som Death, Deicide, Carcass og Morbid Angel hvad angår opdragelse og tilbedelse af dødsmetal. Peter Tägtgren og co. er bannerførere indenfor den melodiske dødsmetal, og har med talrige udgivelser vist, at de formår at holde niveauet højt, også i de tider hvor dødsmetallen var død. Her er deres oversete album 'Hypocrisy' fra 1999 et klart eksempel for alle, der har lyttet til pladen.

Så, som det altid er tilfældet når en udgivelse med Hypocrisy rammer skrivebordet, ser jeg frem til den med forventning og glæde. Når bandet så har taget sig tid til at lave en 90 minutter lang dokumentar, hvor Tägtgren og de andre kronologisk gennemgår karrieren, krydret med så afbræk til deres turne i Sydamerika sidste år, så bliver det bare rigtig godt. Befriende er det også, at de har inkluderet en interviewsession hvor det er helt tydeligt, at Tägtgren og flere andre bandmedlemmer er styrtendes fulde. Det er morsomt!

Selve showet, som indeholder nogle af deres bedste sange, naturligvis, er meget standard. Der er god energi og de har optaget showet i samme by som "Big 4" udgav deres musikfilm, så Sofia har fået deres navn placeret på mange DVD og BluRay-skiver det seneste års tid. Lyd- og billedkvalitet er god, og showet gennemføres præcist som man kunne forvente Hypocrisy.

Det, der gør denne udgivelse værd at smide penge efter, er dokumentardelen. Som fan igennem næsten samtlige 20 år er det en fornøjelse at se hvordan de startede og at de tidligere bandmedlemmer er med til at fortælle om det. Bl.a. snakker Tägtgren og Magnus "Masse" Broberg sammen om hvordan det gik til, at "Masse" forlod bandet og i stedet gik ind i Dark Funeral, hvorefter Tägtgren selv tog over på mikrofonen. Hedlund fortæller hvor ung han var da han blev kontaktet og tilbudt jobbet som bassist, og Tägtgren forklarer hvorfor valget af Horgh fra Immortal var så nemt da Szöke forlod trommesættet. Den dokumentar er rigtig god, ikke mindst fordi bandet er så gode fortællere, har masser af detaljer med og krydrer det med de førnævnte afbræk til nutiden hvor man ser bandet i tourbussen, på scenen, backstage osv.

'Hell Over Sofia' kan erhverves både på DVD og BluRay, og i et eksemplar hvor koncerten også er indspillet på 2 x CD. Jeg kan varmt anbefale den for fans af såvel bandet som dødsmetalgenren.