Årets DVD?

Årets DVD?
Mastodon-DVD'en "The Workhorse Chronicles" er interessant for både fans og for folk, som vil vide mere om et af tidens bedste metalbands, mener Mathias Nielsen. For et par måneder siden udsendte Relapse ”Call of the Mastodon” – en kollektion af sange, bandet indspillede som demoer før udgivelsen af debuten ”Remission”. Det lugtede lidt af, at de sidste dollars lige skulle presses ud af guldfuglen, som nu har fået kontrakt hos giganten Warner Records.

Derfor var det med en vis skepsis, at undertegnede smed denne nye DVD i afspilleren. Der skulle dog ikke mange minutter til, før den skepsis var væk som dug for solen; dette er en udgivelse af høj kvalitet. Arkiverne er virkelig blevet støvsuget for materiale.

Først får vi en ca. 45 minutter lang dokumentarfilm om alt, man ikke vidste (samt ting man ikke havde lyst til at vide) om Mastodon. Vi får historien om, hvordan Brann (trommer) og Bill (guitar), som var kørt tør i deres gamle band, Lethargy, mødte Brent (guitar/vokal) til en High on Fire-koncert, og - hvor klichefyldt det end lyder – besluttede de sig for at jamme sammen nogle dage senere, fordi de alle havde Iron Maiden-shirts på til koncerten. Mastodon, som vi kender bandet i dag, blev dog først dannet da Troy (bas/vokal) kom med i bandet.

Tyveri og favoritplader

Hvad de færreste vidste, var nok at Mastodon helt i starten havde en anden forsanger, som kvittede bandet lige før en tour. Men så var det jo at Troy og Brent sagde: ”Fuck det! Vi skal på tour!”, og så overtog de selv vokalerne.

Dokumentaren graver dybt ned i arkiverne, og vi hører også historien om de bands, medlemmerne var med i før Mastodon. Det er interessant og underholdende, men vi slipper til gengæld heller ikke for de obligatoriske historier om, hvordan bandet prutter og tisser i flasker i tour-bussen. Det vil nogen (forhåbentlig meget få) måske synes er sjovt at høre om i 10 minutter. Jeg fandt det ikke specielt berigende…

Herudover udpeger hvert bandmedlem også deres alle tiders top 3-albums. Specielt skægt er det at høre trommeslager, Brann Dailors historie, om at han som 7-årig stjal 10 dollars fra sin mors pung, mens hun sov, hvorefter han gik ned i brugtpladeforretningen og købte Iron Maidens ”Piece of Mind”, Kiss’ ”Destroyer” og AC/DCs ”Back in Black”. Sådan! (efter Warner-signingen bør han dog fluks aflevere pengene tilbage med renters rente, og købe flere heavyplader selvfølgelig - Red./Far).

Snu gennemgang

Efter den interessante dokumentar er der næsten to timers (!) live-materiale. Troy Sanders gennemgår bandets udgivelser kronologisk mellem koncertbidderne, der strækker sig helt tilbage til koncerter i 2000, hvor bandet spillede for ”nul” (0!) mennesker i en kælder frem til festivaloptrædener i Europa fra i sommer, hvor der er mange tusinde tilskuere til stede (der er desværre ikke nogen optagelser fra Roskilde Festivalen).

Her er faktisk live-versioner af alt som bandet har indspillet til dato på nær ”Elephant Man” og ”Joseph Merrick”. Imponerende og omfangsrigt.

Kvaliteten af disse liveoptagelser varierer. Nogle er amatøroptagelser, mens andre er professionelle optagelser (som dem fra den tyske With Full Force-festival). Den kronologiske gennemgang af bandets sange er snu, og man får et godt indblik i, hvor teknisk ekvilibristiske bandet har været lige fra starten. Man lærer også, at bandet i de tidlige år, var meget glade for at bruge filmcitater som intro til sangene - der ”lånes” bl.a. fra ”Gøgereden” og ”The Big Lebowski”.

Som rosinen i pølseenden er der tre musikvideoer: ”March of the Fire Ants”, en ucensureret version af ”Iron Tusk”, samt den vilde ”Blood and Thunder”. Desværre er DVD’en sat sammen før den nye eminente video til ”Seabeast” kunne nå at komme med.

Denne udgivelse kandiderer kraftigt til årets DVD-udgivelse, og den er interessant både for fans og for folk, som bare vil vide mere om et af tidens bedste metalbands.

The Workhorse Chronicles
5