Citronpresseren på overarbejde

Citronpresseren på overarbejde
Unødvendige Judas Priest-udgivelser, mener vor anmelder om cd'en "The Essential" og dvd'en "Live Vengenance '82". Måske undertegnede alligevel aldrig bliver redaxens bedste ven! Pu-ha, da jeg og Mr. Wolf i nærmest samme åndedræt dissede comeback albummet "Angel of Retribution" og comeback-gigget i Valby-Hallen, fik vi Jam så meget på nakken, at vores anmeldelser i årskavalkaden her på kanalen blev nævnt som den største skuffelse i 2005 (sådan var det vist). Undertegnede er i hvert fald ikke udelt begejstret for Priest-comebacket, som synes formålsløst (formålsløst for hvem, Farfar? - Red.).

Javist, de gamle klicheer hives frem. Skønt at se Halford og drengene sammen igen. Men, de er jo kørt træt (og du er kørt helt af sporet - Red.). Det viste både album og koncert i 2005. Så hvad er der egentlig tilbage? Bagkataloget! Ja, klart - hvis altså det ikke allerede var blevet udbollet.

Opsamling nummer fire

Nu udsender pladeselskabet så Priest-opsamling nummer fire (!) siden 1993. "The Essential Judas Priest" hedder dobbeltalbummet, som selvfølgelig indeholder alle de fantastiske Priest-øjeblikke, som man ikke troede, at man skulle kunne få nok af. Men det kan man, og det kan især pladekøberne, hvoraf de mest trofaste allerede har de foregående opsamlinger - "Metal Works", "Meltdown" og "Metalogy" - samt de indtil videre tre officielle livealbums stående på hylden. Allesammen med de samme numre som på "The Essential" - det essentielle citronpresseri.

Men hvor esssentiel er samlingen her egentlig? Javist, der er et par stykker fra "Angel of Retribution". Men intet fra de to helt igennem fremragende albums med Tim "Ripper" Owens på vokal, "Jugolator" ('97) og "Demolition" (01). Altså, det grænser sgudda til det useriøse, at man ikke har numre herfra med, når nu vi snakker essentiel Priest (neutral note: de to "Ripper" albums blev ikke udsendt på Sony - Red.).

Metalkoncert fra Memphis

Det store citronpressseri har også gang i en dvd fra 1982, en okay optagelse fra Memphis, USA, december samme 1982. Her bliver Priest altså endnu mere ufrivilligt morsomme end den aften sidste år i Valby Hallen. Eneste forskel - ud over de musikalske indslag - er størrelsen på lædergarderoben. For selvfølgelig er Judas Priest-medlemmerne både blevet ældre og tykkere på 23 år (men 4/5 af dem har dog stadigvæk deres fåking GARN, Schmidt - Red.). Det er næsten fuldstændigt det samme show, samme gimmicks, samme bevægelser, og det er helt i orden, hvis man er hardcore fan. Alle vi andre, der hylder Judas Priest som nogle af fadderne til den hårde rock, behøver heller ikke denne udgivelse.

Malkningen af fans-pengepungene er simpelthen for tyk og klæbrig. Jeg er i hvert fald steget af forlængst.

The Essential+ Live Vengeance '82
4