Hjertet af Thin Lizzy

Hjertet af Thin Lizzy
Fyldig nostalgipakke fra Thin Lizzy, der langt hen ad vejen begejstrer redaxens største fan. Hvordan yder man alle tiders bedste live-album fuld retfærdighed sådan rent audiovisuelt? Når nu man sådan lige kommer 29 år for sent?

Universal har givet et højst kvalificeret bud med den lækkert indpakkede, spændende og på ingen måder uinteressante pakke ”Thin Lizzy Live and Dangerous”.

En pakke, som består af en dvd med uddrag fra den 1977-turné, som var grundlaget for albummet ”Live and Dangerous” (1978), uddrag fra Thin Lizzys ”Farewell Tour” (1983), fem Top of the Pop-optrædender fra 1973-79 samt interview med dé tre tilbageværende Lizzy-medlemmer, der var med på ”Live and Dangerous”.

I pakken er også en ganske fin lille bonus-cd, ”Live From Derby”, med syv numre fra Lizzys 1975-tour (som forsmag på et helt live-album fra samme tour, der er lige om hjørnet). Oveni får man et fint hæfte, som fortæller historien om det historiske album og også lige binder sløjferne på, hvad der skete med Thin Lizzy og den afdøde frontfigur Philip Lynott efter 1978.

Philip-snak savnes

Det kan altid diskuteres, om ikke Universal skulle have strammet sig lidt mere an, hvad angår ekstramateriale, når nu grundmaterialet (selve ”Live and Dangerous”) er så okay, som det er.? Og jo, vi kunne godt have brugt flere interview med flere af de tidligere Lizzy-medlemmer og folk omkring m.m., men de dokumentarer er lavet og kan erhverves til okay priser rundt omkring på nettet.

Jeg savner dog helt klart et interview med Philip Lynott fra tiden omkring udgivelsen af ”Live and Dangerous” i 1978. Jeg savner helt klart nogle off-stage optagelser. De har jo lige som haft næsten 30 år at indsamle materiale i! Det kunne også have været helt frækt med selve ”Live and Dangerous” cd’en i ny og remixet udgave. Gerne med ekstanummeret ”Me And The Boys”.

For fuldstændighedens skyld kunne de også have smidt den historiske koncert foran Operahuset i Sydney (med Gary Moore i 1978) på dvd’en. Sammen med en koncert fra de helt tidlige dage med Eric Bell. Så havde min karakter automatisk været 13!

Men egentlig er denne fine udgivelse mere end okay. Den er faktisk tæt på at være rigtig, rigtig god. Et rigtig fint vidnesbyrd om, hvad Thin Lizzy virkelig stod for. Thin Lizzys hjerte var deres live-optrædener.

Fatal smutter

Der er imidlertid en helt igennem latterlig smutter, som kan få denne anmelder til frådende at skrige ”Amatører og lusepustere!” efter de gode folk på Universal og de i Lizzy-organisationen, der har været med til at skrue udgivelsen sammen. Hvorfor?

Jo, helt tilbage i midt-80'erne blev de TV-optagelser, som er blevet til denne dvd’s ”Live and Dangerous”-optagelser udgivet på en (mono) VHS – med et nummer på, der blev kaldt ”Call On Me”. ”Wauv, tænkte Heavyjam.dk’s dengang spirende anmelder. ”Et ukendt Lizzy-nummer!” Det kunne jo næsten ikke være federe!

Men det var ”kun” sjæleren og balladen over alle sjælere og ballader ”Still in Love With You”, som én eller anden amatøragtig lusepuster ikke kendte titlen på og som derfor blot havde skrevet på coveret, hvad han troede, nummeret hed!!?? Den fejl er fanme gentaget her, mere end tyve år senere. Så, kære nyfødte Lizzy-fan: ”Call On Me” er intet ringere end ”Still In Love With You”. Det smukkeste rock-nummer, der nogensinde er skrevet.

Ud over dét, er jeg tæt på at være ganske tilfreds, for den samlede pakke viser ikke kun, hvad alle vi, der har oplevet bandet live med Lynott, vidste i forvejen: At Lizzy først og fremmest var et live-band, der virkelig forstod at gå i sync med sit publikum.

Pakken viser også den udvikling, som Lizzy gennemlevede fra 1973 (”Whiskey in the Jar” på Top of the Pops) over 1975 (sultent og meget friskt upcoming band på ”Live From Derby”-cd’en) og 1977 (gennembruddet med ”The Boys Are Back in Town” og på toppen af deres helt fantastiske ydeevne) og så 1983 (farvellet som et lidt slidt, men stadigt kæmpende og stærkt live-band).

Pakken er også et vidnesbyrd om Philip Lynotts nedtur fra at være en ung, stram og meget smart ung tyr med bassen nede om hofterne til en lidt oppustet, træt og lidt hæs narkoman med kun to et halvt år tilbage at leve i. Han døde efter mange års misbrug 4. januar 1986 og er stadig savnet. Hver dag.

DVD'en i detaljer

Her lidt kort om de enkelte stationer i den nye, fine udgivelse:

”Live and Dangerous”, dvd: 11 numre, ikke hele sætlisten fra den originale ”Live and Dangerous” (bl.a. er ”Jailbreak” skåret fra!). Men et fantastisk indblik i alt, hvad Lizzy stod for: Stærke sange, et massivt drive, kæmpe energi-udladning, karismatisk og levende frontfigur og to guitarister med en feeling, som ikke er blevet gjort efter siden. Af nogen!

”Sight and Sound in Concert 1983”, dvd: Otte numre fra Lizzys ”Farewell Tour” efter genfødselen som hårdtslående heavy rock band med den unge John Sykes som knivskarp katalysator. Lynott virkede lidt træt, gnisten fra 1977 var væk, men Sykes pustede nyt liv i det trætte orkester. Et meget spændende dokument fra en turné, som jeg var så heldig at opleve (28/4-1983 i Falkonér Salen).

”Top of the Pops”, dvd: fem gange playback, men ikke singback. Vi får ”Whiskey…” og fire andre, men ikke ”The Boys Are Back in Town”. Masser af små, skægge detaljer: Lynott med sæbeøje på ”Dancing in the Moonlight”, en vild Gary Moore og en ukendt reservetrommeslager på ”Waiting For an Alibi”, sort/hvid flower power og rullekraver på ”Whiskey in the Jar” – OG: Brian Robertsons solo på ”Don’t Believe a Word”! Jeg havde helt glemt, hvor fantastisk den solo egentlig er. Den overgås kun – af ham selv i hans blændende smukke fortolkning af Gary Moores originale solo på ”Still In Love With You” (ja-ja, ”Call On Me” på denne dvd!).

”Interview”: Omkring en times interview med de tre gutter, der sammen med Lynott og producer Tony Visconti var med til at gøre ”Live and Dangerous” til alle tiders bedste live-album. De tre interview med den brillante trommeslager Brian Downey og guitarduoen over alle guitarduoer, Brian Robertson og Scott Gorham, er optaget i august 2007. Fokus er på de numre, som udgjorde ”Live and Dangerous”, og det, vi får, er en times røverhistorier fra dengang, numrene blev skabt. Downey fortæller fakta, Gorham forherliger lidt, men fortæller meget levende, mens Robertson (tydeligvis i en pause fra den lokale bumsebar) brokker sig lidt, kærligt, over, at han ikke var hurtigt nok ude til at få de credits, som han efter sin egen mening skulle have haft. Man bliver sgu lidt glad i låget over at se de tre gamle drenge genleve deres storhedstid.

”Live From Derby”, bonus-cd: Syv numre fra 1975 med et meget sultent, ungt rockband, som året inden havde redefineret sig selv med to guitarister i stedet for én. Her får vi en forsmag på Lizzys guitartekniske kendetegn: Harmonierne. Men vi hører også et band, som leger sig igennem numrene og en sanger/bassist, der i den grad fører sig frigjort frem. Lyden er ikke noget specielt, men modsat den rigtige ”Live and Dangerous” er der så heller ikke fiflet med indspilningerne, hvilket en helt igennem charmerende kikset intro til ”Wild One” vidner om.

Alt i alt er jeg meget, meget glad for min nye Lizzy-pakke, for den visker ”Thin Lizzys” bovlamme og gravskændende optræden på dette års Sweden Rock næsten helt ud. Og den vigtigste mission: Den fortæller den historie om Thin Lizzy, som jeg synes bedst om: Historien om et rockband, der satte en ære i altid at levere varen for sit trofaste publikum. Altid!

Live and Dangerous
4