07. Winterreise
08. Exit Sun
09. HEALTER SKELTER
10. 21st Century Schizoid Man
Jacob Dinesen (arkiv)
4

Om 'Live Blackjazz' har forsanger/guitarist/saxofonist Jørgen Munkeby udtalt, at det i bund og grund er det "best of"-album, som bandet altid havde drømt om at lave. Og det giver stor mening, at kalde det et "best of" og ikke et live-album. For lyden lyder meget "studieagtig", og publikum er kun hørbare i pauserne mellem numrene, så der er helt sikkert optaget på utallige spor og mixet efterfølgende. Optaget live, selvfølgelig, men der er pillet lidt. Og dermed er lyden langt fra klassiske live-albums fra bands som AC/DC, Motörhead og Thin Lizzy.

Men udover die-hard fans hvem ville så interessere sig synderligt for noget, som mindede om en bootleg optaget af en ivrig fan med en lille båndoptager?

Og dvd-delen af 'Live Blackjazz' er vitterligt kræs. Det er måske ikke godt for epileptikere, for Shining tager et hidsigt blinkende lysshow og sætter det sammen med en vanvittig hurtig klipning mellem optagelserne fra ca. 10 kameraer, der er benyttet, og kombineret giver det: action!

Hele seancen er optaget på Rockefeller i Oslo - et velrenommeret spillested etableret i 1986 og som kan huse 1.350 koncertgæster. I den mere brede musikindustri er stedet blandt andet kendt for Coldplay-EP'en 'Trouble - Norwegian Live'.

På grænsen mod kvalme

Cd og dvd kører ikke samme rækkefølge, hvilket måske er lidt sært. Men med levende billeder gør 'Madness and the Damage Done' sig virkelig godt som en frenetisk åbner, som godt kan give kvalme pga. de hurtige skift i billeder. Men kan man tage det, er det faktisk rigtigt fedt, og man føler virkelig at sangen, bandet og den specielle blanding af black metal og jazz kommer til sin ret.

Det bliver til gengæld lidt sært, at publikums ageren ikke helt matcher illusionen af det sindssyge tempo. Man skal ikke forstå det som, at publikum ser ud til at kede sig, men deres bevægelser er bare ikke tilsvarende energiske i forhold til klipningen. Der kommer lidt mere balance i det senere i koncerten, dels er publikum måske varmet op til vildskab og så tager intensiteten i klipningen lidt af til et mere fornuftigt niveau.

Bandet er som altid velspillende, og det er en fryd at høre musikken præsenteret dejligt råt, selvom der er den tidligere anke overfor studie versus live-lyd optaget fra publikumssiden. På devilution.dk har der tidligere været en lille smule skepsis overfor Shining live - læs bare den kritiserede anmeldelse fra os og showet på Templet eller undertegnedes fra Wacken, hvor showet stadig lige manglede det sidste for rigtigt at overbevise.

Men her må der siges tillykke til Shining. Det er en flot og vild dvd-optagelse, som fænger utroligt med sin energi og dermed er missionen lykkedes: anmelderen er blevet overbevist, musikkens storhed er forstået, og nu skal der shoppes studiealbums fra dette norske prisbelønnede band. Selv de lange avantgarde-passager på enten almindelig sax eller den elektriske tilsat et hav af effekter blev slugt med glæde. Imponerende, heja Norge!

Shining har smidt en video af 'In The Kingdom of Kitch You Will Be A Monster' på Youtube. Vi har smidt den ind herunder: