Letter To Dana
Caleb
Don't Say A Word
Outro (Vodka/Everything Fades To Gray)
3

Efter 6 fuldlængde skiver og 12 års eksistens har finske Sonata Arctica fundet tiden inde til at fejre sig selv og en fornem karriere med en ganske overbevisende dobbelt DVD/CD liveudgivelse.

Første DVD såvel som den identiske CD rummer en koncertoptagelse fra april måned 2011 i Teatria-hallen i Oulu i bandets hjemland, mens anden skive er en festivalkoncert samt tre akustiske sange optaget på Alcatraz i Milano, og til de hardcore-fans dokumentarer fra turneer i Finland og Latinamerika. Altså rigeligt med materiale for pengene og som sagt med musikken på både CD og DVD.

På billedsiden er specielt Oulu-koncerten flot optaget i høj kvalitet, med mange kameravinkler og en rimeligt dynamisk klipning, og selve lyden er egentlig også flot – klar produktion med masser af plads til detaljer. Men også alt for poleret, og så lider Sonata Arctica i live-sammenhænge meget under, at de kun har en guitarist. Den seksstrengede fylder simpelthen alt for lidt som rytmeinstrument, og er i øvrigt mikset meget lavt, og kun under soloerne får den plads til at folde sig ud og være i centrum.

Bedre billede end lyd

Af samme grund bliver det en lidt kedelig fornøjelse. Trods det, at finnerne er et velspillende og svingende band, bliver det for konformt, når keyboard og sanger får lov til at stjæle så stor en del af lydbilledet – ikke fordi der kan sættes en finger på deres arbejde for musikken. Men tangenter og vokal tager opmærksomheden og uden lidt mere sprælske strengeinstrumenter er Sonata Arctica nydeligt uden at være farligt.

Det er heller ikke til fordel for bandet, at de bruger så stor en del af sætlisten på ballader og afdæmpede numre. Godt nok udmærkede numre, men dynamik er der ikke meget af, og selvom publikum nyder fællessangen, er det kun sporadisk at hele salen i Oulu gynger. Altså en flot men også ret kedelig koncertoptagelse.

Mest for fans

Skal man helt til bund i denne DVD, rummer den som nævnt også på små dokumentarfilm. Men medmindre man igen er storfan af finnerne, får man ikke det helt store ud af at følge kvintetten på rundrejse i Sydamerika eller deres forberedelser til koncertoptagelserne i Oulu – dertil ligner det for meget en amatørvideo, som enhver kunne have lavet med en iPhone og et manglende storyboard. Og generelt må man sige, at denne dobbeltudgivelse har sine flotte øjeblikke, men også meget fyld, og meget som kun vil begejstre bandets kendere.