Svensk mesterværk
Svensk mesterværk
Svensk mesterværk

At the Gates ståer selv bag must-have-dokumentaren, der fylder tre skiver og som er noget af det bedste udgivet på dvd af et metalband.

The Flames of the End
666

Vi kender alle den gennemsnitlige dvd-udgivelse. Et liveshow og lidt broget bonusmateriale, der egentlig ikke rigtig gør noget væsen af sig. Dem spytter pladeselskaberne ud i hobetal. Men i ny og næ er der et band og nogle filmmagere, der rent faktisk tager sig tid til at lave et seriøst stykke arbejde og udsender et produkt hvor man som fan, musikinteresseret, journalist og/eller kulturhistorisk interesseret får serveret en sublim oplevelse.

'The Flames at the End' er en sådan udgivelse.

Den portrætterer et band, der var med til at skabe en genre; dødsmetal. Eller i hvert fald den svenske scene, der blev lige så vigtig som Tampa-scenen i Florida.

Det er bandet selv, der står bag tilblivelsen, og de har fået en masse nostalgisk materiale med, helt fra de unge dage før de overhovedet hed At the Gates, til da undergrundens bands slog pjalterne sammen og blev til At the Gates, til deres første tur i studiet, de mange turnéer og de sjove historier derfra, til den sidste svanesang i Europa, hvor de i 2008 takkede endeligt af.
Dokumentaren er både lang og informativ. Detaljerigdom, fortællelyst og anekdoter er essensen, krydret med massevis af optagelser fra de helt tidlige dage. Der sluttes af med showet på Wacken Open Air i 2008.

Den første skive med dokumentardelen varer omkring to timer, og det er ikke et minut for langt. Tværtimod. Alle bandmedlemmer er interviewet. Bandet, der blev stiftet omkring 1990 og opløst igen i 1996 havde jo også et par medlemmer, der blev skiftet ud osv. De er næsten alle med. Og så er det selvfølgelig Björler-brødrene der står bag udgivelsen, og sammen med Tomas Lindberg er de, de centrale figurer som dokumentaren drejer om.

På disk 2 er hele showet fra netop Wacken Open Air i 2008. Flot optaget og et show, der gav undertegnede gåsehud. For jeg stod nemlig på græsplænen og overværede begivenheden. Det er 18 af At the Gates' største hits, og de bliver serveret for over 50.000 vilde festivalgængere. Atmosfæren er brændt ned på skiven.

Disk 3 er de små perler. Her har man fundet 'Through Gardens of Grief' fra Eskilstuna i Sverige i april 1991. Der er også liveoptagelser fra deres 1996-turné i USA og en masse fra deres 2008-afslutningsturné i bl.a. Japan, Grækenland, Belgien, USA, Finland.

Det er sjældent den slags udgivelser rammer metalfolket. Jeg kan komme på to andre eksempler. Iron Maiden udgav 'The First Years' som var et sublimt indblik i de spæde år for Steve Harris og co. Så var der 'Centuries of Torment' af Cannibal Corpse. Den måske bedste dvd-udgivelse nogensinde i metalgenren. Og så kommer At the Gates. Den er lige så god som de to førnævnte. Den må og skal stå i ethvert hjem, der har bare en snert af forkærlighed for dødsmetal. Den er et historisk indblik i hvordan en af de stilskabende bands blev til, og hvordan de startede fra ingenting og blev verdensstjerner.

Et regulært 'must have', som man siger på nydansk.

Nyd dokumentaren her:

Se hele showet fra Wacken Open Air 2008 her: