Landets bedste liveband

Landets bedste liveband
Hatesphere er mere dødsensskarpe end nogensinde, mener Emil Svendsen efter bandets optræden på The Rock. Hatesphere + Mevadio og Dawn of Demise på The Rock, Kbh. fredag den 22. september Mevadio er et band, der har ligget og boblet i undergrunden i et stykke tid. De spiller en type metal, der klædte selskabet med Dawn of Demise og Hatesphere godt, selvom bandet er mere old school i riffene. Det er melodisk og aggresivt uden at blive emo. Rigtig metal, med andre ord. Mevadio er ret fede og har et kæmpe potentiale, selvom dét måske er lidt frækt at skrive om et band, der har ti år på bagen, men bandet har altså ikke helt leveret et hit-riff endnu! Til gengæld er forsangeren Cruger en overraskende dygtig og alsidig metalvokalist, som med blot en lille polering ville blive af internationalt format. Så det er nok temmelig sandsynligt, at vi kommer til at høre meget mere fra Mevadio. Dansk New Yorker død[/b] Dawn of Demise er et band, der spiller rendyrket New Yorker Død, uden overhovedet at lade sig distrahere af andre metalgenrer. Uden at være helt ekspert på området, synes jeg, bandet slap godt fra det. Det spillede med præcision og nerve, så man kunne høre hvad der foregik, og man gad at gøre det. Død er ikke helt min boldgade, for det bliver mig lidt ensformigt i længden, og det ændrede Dawn of Demise ikke ved. Men bandets optræden var bestemt OK! Hård udgave af Diamond Dave[/b] Der hersker efter sigende en ret så venskabelig tone mellem Københavns og Århus' stoltheder, Volbeat og Hatesphere (bill.) - og at de er landets bedste livebands for tiden, er der ingen tvivl om. Om de den gode tone til trods konkurrerer om, hvem der er det bedste liveband, ved jeg ikke (jeg håber faktisk bare, de går op i at lave ordentlig musik i stedet for den slags barnagtigheder)!? Men vi andre barnlige sjæle kunne jo godt lege lidt med tanken, og det ville blive en svær afgørelse: At dømme efter Hatespheres seneste udebanepræstation på københavnske The Rock, hvor Hatesphere endnu engang leverede deres toptunede dødsthrash mere dødsensskarpt end nogensinde og hvor den gode forsanger/showman Bredahl mere og mere lægger op til at blive den hårde metals svar på David Lee Roth, må jeg skrive, at... Hatesphere fører knebent. At bandet var ved at optage materiale til en video kan måske have givet Hatesphere det sidste spark, og det er en sjov tanke for os der var til stedet, at vi til vores børnebørn kan fremvise den og sige: ”Se! Det er mig der står der blandt publikum og laver djævletegn!” ... og vi ville jo alle have ret!

Hatesphere + Mevadio og Dawn of Demise på The Rock, Kbh. fredag den 22. september 2006
22-09-2006
5