Liv efter Hatesphere?

Liv efter Hatesphere?
Hardcore bandet Last Mile gjorde en fin figur foran et lettere tilbageholdende publikum. Efter Hatesphere sidste år udgav deres album nr. fem, var der pludselig mandefald i den helt store stil. Mikael Ehlert (bas) og Anders Gyldenøhr (trommer) havde nået en så moden alder og faderværdighed, så det ikke kunne undre, at de trak sig tilbage til søndagsaviser og webergrill. Derefter fulgte Henrik "Heinz" Jacobsen (guitar), men den største overraskelse var nok den sensommerlige exit fra frontmand Jacob Bredahl, der indtil da havde været at regne som én af de helt store personligheder i dansk metal. Og hvad blev der så af ham? Ud over at producere musik og spille guitar i det gode, gamle hardcoreband, Barcode, så har han siden søsat et metalband og et hardcoreband. Det første hedder Children of Sodom, det andet hedder Last Mile og det var dét, der gæstede The Rock. [img]http://heavyjam.dk/img/2283-t.jpg[/img]Tung og tight Hardcore[/b] Stilen er Hardcore med stort H, og man hører da også slægtskabet med Barcode, dog dvæles der lidt mere ved riffene og det samlede indtryk er lidt mere dystert og tungt, selv om der er rigeligt med fart og masser af aggressivitet. Den livlige forsanger Laurits Medom (tidl. As We Fight) er lidt af en bengel og har en rigtig god, high-pitchet vokal . I det hele taget er det musikalske niveau højt på alle battle-stations, så musikken bliver derfor spillet tight, hvilket er et must hvis Hardcore skal fungere. Selve koncerten var ikke alt for velbesøgt, og stemningen var lettere afventende grænsende til det sløve. Personligt synes jeg ikke det var helt retfærdigt overfor musikken, men enten var det fordi folk mere var kommet for at se hvad Bredahl havde gang i, og måske derfor forventede noget der var mere metal, eller også var det simpelthen bare fordi der var for få, til at få taget til at lette. Last Mile gjorde i hvert fald en professionel figur og fik det bedste ud af det. Det er i hvert fald et band der er værd at tjekke ud – de spiller forskellige steder i landet sommeren over, og på Headbanger's Ball touren til efteråret.

Last Mile + Hefty Menneske, The Rock, Kbh., 10. maj 2008
10-05-2008
3