Metal Town, Göteborg – fredag

Metal Town, Göteborg – fredag
Monster Magnet var et af de bedre navne på Göteborgs store metalfestivals middelmådige førstedag. Tiamat fejrer tyveårsjubilæum i år. Og det var tydeligt at mærke, at vi havde med et yderst velset band at gøre. For selv om Cavalera Conspiracy spillede samtidig på en af de store scener, var festivalens lille telt (som ca. svarer til Roskildes Odeon telt i kapacitet) fyldt til bristepunktet. De var godt nok næsten på hjemmebane, kvartetten fra Stockholm, men det brøl der lød fra massen, da forsanger og sangskriver Johan Edlund gik på scenen, ville få både Binzers og Poulsens nu-og-her-popularitet til at falme.

Der blev lagt ud med "Raining Dead Angels" fra en af årest mest overraskende perler, deres niende studiealbum, "Amanethes", hvorefter titelnummer og publikumsfavoritten "Cain" fra den efterhånden fem år gamle forgænger, "Prey", blev modtaget med åbne varme af samtlige i publikum.

Den indædthed, der hersker på Tiamats gotiske kompositioner, er af nærmest hypnotiserende art. Det er en svær balancegang, at dyrke et omkvæd eller et forholdsvis simpel musikstykke så intensivt gentagende, som Tiamat gør, uden at det falder til patten og bliver enerverende kedelig. Men Tiamat er et band af format, der formår at gøre det smukt og stilfuldt.

På Metal Towns førstedag brokkede man sig gevaldigt indvendig over svenskernes alkoholpolitik, som består i, at de dejlige væsker skal indtages i et restriktivt, indhegnet område – som i Metal Towns tilfælde tilmed ligger så langt væk fra scenerne, at lyden derinde er til at lukke og skide i. Og her troede man lige, at de evigt visne svenskere var lavet af et liberalt alkoholstof. Til gengæld fandt man det behageligt, at de dyrker en renlighed, som man kunne lære meget af (Host! Roskilde, host!).

Man gik ambivalent i seng: Hverken stiv eller helt tilfredsstillet musikalsk.

08-06-2027
3