Metal Town, Göteborg – lørdag

Metal Town, Göteborg – lørdag
Efter Dark Tranquillitys sløje start, sørgede både Witchcraft og Converge for at Metal Towns lørdagen alligevel ikke var helt af lave. Modsat fredagsvejret var solen fremme lørdag ved middagstid. Folk virkede generelt i stødet og oplagte til en dag, som for undertegnede dog var præget af bitterhed over aflysning fra hovednavnet Opeth, grundet sygdom. Om det for horderne af fans i Opeth t-shirts var en fortrøstning med Satyricon som afløsning, kan der kun gisnes om. At skifte et innovativt, progressivt, melodiøs dødsmetal band ud med et black metal band, synes for undertegnede dog at være et underligt valg. Katatonias blanding mellem det gotiske og det melodiøse ville have været en bedre løsning. Men ja, der blev skiftet ud med kort varsel og Satyricon skal dog have respekt for hurtig indtræden.

Hjemstavnsbandet Dark Tranquillity havde selvsagt samlet en stor fanmasse foran den ene af festivalens store scener. Med deres melodiøse dødsmetal har de formået ikke blot at etablere sig i hjembyen men over hele verden. Sammen med In Flames er de Göteborgs bedste musikalske eksportvare.

Lydmanden må dog have fået for meget indenbords til efterfesten om fredagen, for en sval brise fra Göteborgs havn, forfladigede lyden på det grummeste, og numre som "The Lesser Faith" og "Mysery's Crown" fra den seneste skive "Fiction" samt den lidt ældre "The Treason Wall" forsvandt med vestenvinden. Der blev aldrig helt fundet hoved og hale i foretaget.

Man begav sig rundt blandt pøblen, og prøvede forgæves at finde et sted, hvor lyden var holdbar. Det sted fandt man aldrig og man forbløffedes i stedet over publikums entusiasme, som forsanger Mikael Sanne bevidnede at "Inside the Partical Storm" fandt sin vej til sætlisten. Man kunne jo alligevel ikke høre en skid.

08-06-2028
1