Metalfest på Nørrebro

Metalfest på Nørrebro
Som skrevet i sidste nummer så blev vor rapport fra Stengade 30's sympatiske to dages metal koncert, "Leaders Not Followers" grundigt hærget af sygdom og tandpine, men her er så fotograf Jacob Dinesens skud og kommentarer fra de to gode og tunge dage på det indre Nørrebro. Med den lidende langhårede LG Petrov i front åbnede Entombed som første band, festen Stengade30 havde døbt ”Leaders not Followers”. Sammenlignet med Entombeds koncert i Pumpehuset sidste december var der tale om et band der i langt højere grad formåede at komme frem over scenekanten og skabe kontakt til publikum.

Svenske The Haunted var førstedagens afslutter. Hvorfor de - og ikke Entombed - sluttede af forbliver mig en gåde da deres sæt, men måske endnu mere performance. ikke nåede op på siden af deres "opvarmeres".

Andendagens første band var Tyske Re-Aktor. Det er altid et utaknemmeligt job at skulle åbne en scene foran en halvtom sal og Re-Aktor lykkedes ikke helt.

De to dages eneste danske band var Århusianske Hatesphere. De havde fået æren af at agere opvarmningsband for selveste Exodus på hele/det meste af deres europæiske turne. Men som navnet lyder, ”Leaders Not Followers” så er Hatesphere bestemt værdige til at spille her i kraft af deres egne evner. At høre frontmand Jacob kommandere rundt med publikum på syngende Århusiansk for øjeblikket efter at brøle med en kraft af en anden underverden... Stort!

Thrash pionerer Exodus stod som hovednavnet der skulle runde arrangementet af. Og det blev gjort med stil. Dette er uden konkurrence den bedste koncert, undertegnede har oplevet på Stengade! Bandmedlemmernes energi niveau varierede fra forsanger Steve Souzas svagt passive stil til guitaristen Rick Hunolts hidsige hoppen rundt i en stil, der ikke lader den gennemsnitlige nu-metal drengerøv noget efter, komplet med hængerøv og skatersko. Forskellen var bare at Exodus var andet end udtryk uden indhold.

04-06-2010
Scar
Deliver