Mørkemand på majvisit

Mørkemand på majvisit
Glenn Danzigs bedste dage ligger nok bag ham, men han kunne fint fornøje sine fans med sine gamle metaltræffere, konstaterer vor mand i Aalborg. Aalborgs #2 band, Mnemic, havde fået æren af at skulle gejle publikum op, inden Mr. Danzig og co. skulle indtage scenen. Bandet fik kun en god halv time og skyndte sig at sprøjte deres bedste materiale udover hjemmepublikummet.

Forfest med Limfjordsportere

På trods af det korte set spillede Mnemic solidt, og fik hevet en tilfredsstillende præstation hjem, til stor fornøjelse for de hårdkogte fans oppe foran. Mnemic er altid gode hjemme i Aalborg, men de skinnede ikke helt igennem denne fredag. Undertegnede er ejer af et eksemplar af begge bandets albums og har set dem ca. 10 gange, men der synes til stadighed ikke at være noget i deres materiale, der gør, at man ligesom kan adskille numrene markant fra hinanden. Det er enormt synd, da drengene sagtens kan spille!

Skal man sige noget positivt må det være, at man kan se, at de er tighte efter at have turneret så meget som de har. Forsangeren Michael er som altid også god for en solid performance, og han forpasser da heller ikke en eneste mulighed for at skåle med de forreste 17 rækker samtidig med, at han opfordrer til styrtdruk efter koncerten.

Sej frikadelle med kartoffelsalat

Den flyvende superfrikadelle og Rock N’ Roll - og punklegende Glenn Danzig havde denne kolde majfredag valgt at beære aalborgenserne med sit besøg. Til lejligheden havde han et par prominente herrer med til at akkompagnere sig, bl.a. Type 0 Negatives Johnny Kelly på gryder og Prongs strengevrider, Tommy Victor.

Når man har spillet musik i så mange år som Glenn, er der naturligvis et kæmpe repertoire at gribe fra, og det betyder således også, at der er noget gammelt og noget nyt. Eller tør jeg sige noget godt og noget skidt?! Den første del af koncerten var domineret af en masse nye numre, som desværre blev indhyllet i en rigtig dårlig lyd. Vi fik dog den småtunge malstrøm af nyere numre afbrudt af publikumsfavoritterne ” Snakes of Christ” og ”How the Gods Kill”.

Det Christiania-vrag af en lydmand kunne nok sagtens mixe en fornuftig pibe tjald, men få mixet en anstændig lyd kunne han sgu ikke, som Kong Kent poetisk udtrykte det efter koncerten. Kun efter Glenn selv havde haft ”mixeren” i audiens, kom der noget lyd, der gjorde hans store stemme retfærdighed.

Det var et pænt besøgt Studenterhus, som kunne se en væsentlig forbedret anden halvdel af setet, som inkluderede ”Her Black Wings”, ”Until You Call on the Dark”, Twist of Cain” og naturligvis det kommercielle vidunder ”Mother”. Og da det ligesom ikke kunne blive bedre rent materialemæssigt, affyrede bandet aftenens fedeste nummer, ”Dirty Black Summer” inden der blev sagt godnat.

Alt i alt var det en koncert, der beviste, at Danzigs bedste dage ligger bag ham (- på flere måder!), men samtidig at han er så stor en showmand, så han til enhver tid kan levere varen live.

Danzig
3