Blege stenere med attitude

Blege stenere med attitude
Veloplagte We sørgede for den helt store stener rock-fest på The Rock, forrige torsdag. Klokken 23:20 forrige torsdag entrede fem blege nordmænd scenen på The Rock og højst usædvanligt så var der ikke lagt op til black metal, men derimod stoner rock fra Norge. We, der har fået produceret deres seneste udgivelse, ”Smugglers”, af Queen of The Stone Age producer Chris Gross har for tiden stor succes i hjemlandet og det smittede af på aftenens koncert.

Det var helt tydeligt at selvtilliden var i top hos bandet, der er gået direkte ind som nummer 1 på den norske hitliste med ”Smugglers” og som i øvrigt har slået ny norsk rekord modtagere af flest 6-stjernede anmeldelser for et album.

Energi og entusiasme

Man fornemmede fra start at bandet var meget opsatte på at gøre torsdagen på The Rock til en fest og det må man også sige at det blev. Det forholdsvist fyldte spillested blev vidne til et meget energisk og entusiastisk band der fra start til slut forsøgte at komme ud over scenen. Og så gør det ikke så meget at de heller ikke på noget tidspunkt forsømte muligheden for at kaste sig over en del rock’n’roll klichéer i sceneshowet, for det fungerede fantastisk.

We´s kærlighed til 70'er hard rocken fornægtede sig heller ikke. Godt nok var bassist Goshie klædt i læder som en anden Rob Halford, men resten af bandet var som taget ud af en 30 år gammel musikvideo. Forsanger Thomas Felberg er meget medlevende på en scene, hvor han både i attitude, tøjstil og stemmeføring agerer en slags moderne blanding af Jim Morrison, Ozzy og Robert Plant – og han gør det godt. Ligeledes er guitarist Don Dons, det instrumentale omdrejningspunkt, en fornøjelse at høre på med hans meget dominerende og kompetente slideguitar. I øvrigt dejligt at høre en guitarist, der på èn gang behersker sit instrument så godt og som samtidig - på intet tidspunkt - forfalder til unyttigt og overdrevent lir.

Fremragende liveband

We viste sig at være et fremragende liveband og gode instrumentalister, men det havde ikke hjulpet dem det mindste hvis ikke det leverede materiale også var kompetent. For uanset om der blev spillet mere langsomme, men utroligt groovy instrumentale numre eller om det var bragende rockere som ”Catch Eletrique” eller ”Cosmic Biker R’n’R” fra det nye album, så formåede bandet at få det til at swinge - og vigtigst af alt: at få det veloplagte publikum til at swinge med.

27-10-2005
4