Powerfulde preusserhelte

Powerfulde preusserhelte
Anders Molin tog til Malmø torsdag aften for at opleve sine tyske teenage metalhelte Blind Guardian, og han blev ikke skuffet. Nogle gange må man sande, at alle de gode ting i livet ikke bliver leveret lige til døren, men at man må opsøge dem, og derfor tog Heavyjams udsendte til Malmø for at nyde power metal heltene fra Blind Guardian. Tyskerne har ikke ligefrem været flittige til at besøge lille metalforladte Danmark, og eneste besøg skal dateres tilbage i 1995, til en lidet mindeværdig koncert på Rust. Men så er det rart at det langt mere metalglade land Sverige kun er en lille Øresundsbro væk fra hovedstaden, og i Kulturbolaget har Malmø endda et rigtig fedt, intimt spillested.

Topmotiverede tyskere

I modsætning til førnævnte koncert på Rust, så fik vi, udover 30 gange så mange headbangere, også et langt mere motiveret band at se, til en koncert der varede knap to timer og som bød på hele fem ekstranumre.

Oven i dette fik vi også en rigtig lækker lyd. Den sad lige i metalskabet, og hver en lille detalje kom tydeligt ud gennem anlægget. Eneste minus var sådan set, at leadguitaren fik lidt for meget plads i forhold til på plade, og at man derfor savnede en massiv mur af powerakkorder fra rytmeguitarist Marcus Siepen

I front viste Hansi Kursch, at han ikke kun er god på en plade. Der er så godt som ingen forskel på hans vokal live, og så på seneste indspilning; og taget i betragtning af hvor komplicerede og fyldt med stemningsskift og udtryk, en gængs Blind Guardian sang er, så er det intet mindre end imponerende.

Gamle godter og nye hits

Med den 8. plade, ”A Twist In The Myth”, nyligt smidt på gaden, så kunne man måske forvente at høre mange nye numre, men til stor begejstring for de trofaste fans, så var omdrejningspunktet gennembrudspladen ”Imaginations From The Other Side” og den lige så fremragende efterfølger ”Nightfall In Middle Earth”, der hver især var repræsenteret med fire sange.

Dette viste sig også at være en god disposition, for selvom splinternye numre ”Fly” og ”Another Stranger Me” blev luftet, så var glæden hos publikum størst over de ældre numre og specielt ”Valhalla”, The Bards Song” og ”Lord Of The Rings” fik en fremragende modtagelse, med massiv fællessang og tilhørende applaus.

NB: Afslutningsvist må en sidste kommentar dog kastet efter torsdagens oplevelse. Midt i denne anmelders store glæde over endelig at se et af hans teenagetids store heltebands, så fanger hans glade blik pludselig en skæmmende og skræmmende detalje. Mellem to numre ser han nemlig leadguitarist Andre Olbrich og sanger Hansi Kursch pludselig, og næsten synkront, hæve hver deres hvide keramiske kaffekop og indtage en dampende varm væske.

Hvad indholdet helt præcist var, står hen i det uvisse, men denne anmelder er chokeret, og selvom der selvfølgelig gemmer sig den mulighed, at kopperne skulle indeholde opvarmet Jack D, så kan frygten for, at det måske skulle være en gammelmands anti-rock’n’rollagtig drik som kaffe eller te, ikke lade være med at forstyrre tankerne og indtrykket af aftenens koncert. Er næste grænseoverskridende skridt fra en gammel heavyhelt måske James Hetfield med striktrøje og sandaler eller Lemmy med vandrestave?? (eller var det irsk kaffe, mexicansk kaffe... eller potchai og power metal, måske?? ;o) - red.)

4