Progpower Scandinavia - fredag

Progpower Scandinavia - fredag
Danske Mercenary og engelske Treshold stod for de fedeste shows på førstedagen. På The Rock i København blev der i weekenden afholdt Progpower Scandinavia, som er en minifestival, som fra Holland har bredt sig til England og USA og nu er nået til Danmark. Som navnet antyder drejer festivalen sig om prog- og powermetal, så der var dømt masser af keyboard, masser af strenge på basserne og masser af skøn-tenor – især om fredagen, der var den blødeste af dagende, hvis man ser bort fra den denne aftens hovednavn, Mercenary. [u]Spheric Universe Experience[/b][/u] Fredag startede med franske , som lever helhjertet prog à la 1990 med et lydbillede, der veksler mellem det hurtige og polyrytmisk-metalliske og blødere passager domineret af klaver og keyboards. Dets melodier falder naturligt og dets numre er i og for sig meget afvekslende lytning, selv om undertegnede må indrømme det hele blev lidt for Dream Theater-agtigt sine steder. Karakter: 8[/b] [u]Cirkus Maximus[/u] Norske Cirkus Maximus var næste programpunkt og deres præstation var først og fremmest beskæmmet af en forfærdelig lyd, hvor niveauproblemer gjorde, man næsten ikke kunne høre sangen. Derudover er musikken mere poppet end Spheric Universe Experience, men det har ikke melodierne til at hive den hjem (af hvad man kunne høre i hvert fald), så andet end en grå oplevelse blev det ikke. Derfor også en grå karakter. Karakter: 7[/b] [u]Threshold[/b][/u] Threshold er et etableret prog metalnavn fra England, hvis historie strækker sig helt tilbage til 80'erne. Rutinen viste sig da også i den forstand, at musikken kom bedre ud over scenekanten end aftenens tidligere indslag. [img]http://heavyjam.dk/img/2094.jpg[/img] Bandets stil er ikke specielt synkoperet, men mere bare derudaf. Det gælder også for de metaliske elementer, som faktisk fik så meget tyngde at de rykkede i nakken. Trommeslageren Johanne James skal fremhæves for en veloplagt præstation. Karakter: 9[/b] [u]Mercenary[/b][/u] Aftenen blev sluttet af med aalborgske Mercenary (øv. bill.), som sædvanligt leverede en fantastisk præstation. Aftenens bedste. Bandet er for tiden er i studiet for at lave en opfølger til "The Hours That Remain". Det er dog ikke så langt i processen, at vi fik lov at høre noget af dets nye materiale – så vi må vente spændt. Mercenary var helt klart aftenens mest metalliske indslag og måske derfor blev der tyndet noget ud blandt især den ældre del af publikum, men det kan også skyldes, at tidsplanen var skredet en del, så alene det sene tidspunkt sendte nogle hjem i seng. Dog virkede det som om, at mange også var kommet for at høre netop Mercenary, så noget fest blev det til, for dem der var tilbage – hovedsageligt fordi Mercenary er ret garvede til det der med at give kanonkoncerter. Det leverede da også det proffesionelle show, man er kommet til at forvente fra den kant, hverken mere eller mindre. Karakter: 10 NB: Alle karakterer på old skool 13-skalen![/b] Tekst: Emil Svendsen Foto: Jacob Dinesen[/b] Tjek Dinensens perfekte progpower fotos fra The Rock... Mercenary [url=http://jacobdinesen.net/gallery/index.php/2007/Mercenary_2,_The_Rock,_2007]her![/url] Threshold [url=http://jacobdinesen.net/gallery/index.php/2007/Threshold,_The_Rock,_2007]her![/url]

Progpower Scandinavia på The Rock, Kbh. den 9.-10. November 2007
09-11-2007
2