RF'07: Muse

RF'07: Muse

Ingen stor søndag, hvor hovednavnet Muse skuffede, mens Pelican og Zyklon kun delvist rykkede igenem.

07-08-2008
2

Nogle råber ”dette er HeavyJam, ikke IndieJam” når man kaster en anmeldelse af Muse ind i e-zinet, men trods frygten for at blive angrebet, sker det nu igen, da Muses album ”Black Holes & Revelations” fra sidste år faktisk er et ganske fortrinligt rock album. På Orange scene formåede trioen dog aldrig at hæve koncerten over det middelmådige. Frontmand Matt Bellamy virkede som sædvanlig krukket og indadvendt – i dette tilfælde i en sådan grad, at man havde udstyret bandkollega Dominic Howard med en mikrofon, så han kunne sige tak til publikum mellem sangene. Muse er gået fra et spille en formidabel koncert på ”hvid scene” i 2000, til at spille en lidt dårligere koncert i 2004 på Arena til nu denne middelmådige forestilling på Orange. Måske havde det at gøre med den vindblæste plads foran Orange scene, men lyden var virkelig elendig i forhold til The Whos triumftog aftenen forinden, hvor de samtidig leverede den bedste lydoplevelse, jeg nogensinde har haft på Orange. Kun så småt tilnærmet sidste år under Roger Waters’ optræden (ingen over eller ved siden af Tools lyd på Orange i 2001 - Red.). Muse trådte vande for ofte under den over halvanden time lange seance, hvor kun ”Hysteria”, Nina Simone-coveret ”Feeling Good”, ”Time Is Running Out” og ”New Born” stak ud inden den rutineprægede ladning af ekstranumre, hvorunder man først punkterede koncerten helt med den irriterende ballade ”Unintended”. Et underligt valg af åbnings- (”Knights of Cydonia”) og afslutningsnumre (”Take a Bow”) ødelagde yderligere helhedsindtrykket af den skuffende forestilling, og Muse burde egentlig bare have kastet sig på knæ i smattet foran The Who aftenen forinden.