Speciel aften for Raunchy

Speciel aften for Raunchy
Da Headbangers Ball-turnéen ramte Aalborg, var der et par overraskelser gemt på sangerfronten. Første band på scenen var Last Mile, der med deres hardcore fik sat gang i festen. Evigt energiske Laurits Medom på vokal spænede rundt på scenen, mens Jacob og Lennart straffede strengene. Desuden første gang Aalborg ser bandet med deres nye trommeslager Jeppe, og han gjorde bestemt et godt stykke arbejde. Den sidste mil fik 25 minutters spilletid, og den udnyttede de fint med masser af vildskab.

Pilgrimz fra København var næste punkt på spisesedlen. Deres tunge musik blev vel modtaget, og specielt den karismatiske forsanger og dennes evne til at få fat i publikum hjalp med til at overvinde Aalborg. Han var flere gange nede blandt publikum og synge, og til sidst proklamerede han: "Vi er Pilgrimz, og nu er vi fra Aalborg!" En sætning der naturligvis gav genlyd i salen og blev hilst tilbage med dundrende brøl fra publikum.

Herefter var det tid til Raunchy. Allerede dage forinden fik undertegnede besked om, at det ville blive et lidt anderledes show, eftersom forsangeren ikke var med, og der derfor var hidkaldt forstærkning fra de andre bands. Trommeslager Morten Toft Hansen startede ud med at forklare publikum omstændighederne, og derefter gik bandet ellers i gang som normalt.

Fuld skrald på, og første mand var Jacob Bredahl fra Last Mile, der havde papirer med på scenen med tekster. Det gik så nogenlunde, og Bredahl så ud til at nyde at være frontmand igen for en stund. Tøjet blev i hvert fald flået af, og så stod han ellers der og prydede scenen med sine kropsmalerier. Hans makker i Last Mile, forsanger Laurits Medom, fik også chancen med Raunchy.

Han indrømmede allerede fra start, at han ikke havde fået så meget tid til at forberede sig i, men selvom der smuttede et par tekstlinier her og der, så gjorde han det nu ganske fint. Til sidst kom Rene og Mikkel fra Mercenary på scenen, for at køre duetstilen fra deres eget band, og sluttede Raunchys show af med de sidste sange. En speciel oplevelse at se Raunchy med fire forskellige sangere, og trods det, at alle måtte have sufflørassistance fra medbragte tekstpapirer, så gik showet alligevel rent hjem. De blev klappet af scenen!

Mercenary i Aalborg. Det er efterhånden en velkendt historie at det er bandets hjemstavn og deres lokale fans tropper loyalt op. Fuld skrald på fra første strofe, og trods en smutter hvor bandet lige kom ud af takt i showets anden sang "Black and Hollow", så fik de rettet op på det, og kørte derefter sikkert resten af koncerten hjem.

Med et tyndt, rødt slips på den sorte skjorte var forsanger Mikkel Sandager ekstra øm at se på, men når man kommer fra Aalborg og spiller i Aalborg så kan man slippe af sted med lidt af hvert. Martin fik slidt på sin syv-strengede guitar, og resten af bandet fulgte rigtig godt med. Med et habilt kartotek af sange at trække på, og med tanke på den nye "Architect of Lies" var det ikke noget problem for Mercenary at holde et højt niveau hele koncerten igennem.

Det var min første koncert med Mercenary siden Wacken Open Air i sommers, og det var godt at se dem igen på et lille sted hvor sveden drypper fra loftet som kondensvand, og bandet kun er få meter fra publikum. Det var tydeligvis noget begge parter kunne lide på Studenterhuset.

En vellykket aften i Aalborg og "Headbangers Ball Tour 2008" kan rulle videre. Og så kan man undre sig over, om det var med vilje, at man imellem koncerterne spiller Volbeats andet udspil mens roadie Franz Hellboss gik og hyggede med scenen. En venlig, drilsk hilsen fra manden ved PA-anlægget, eller en tilfældighed? Who knows. Jeg studsede bare over det, og det er den slags ligegyldige anekdoter der er gode at slutte af med.

Mercenary
08-09-2013
4