Til erindringsalbummet

Til erindringsalbummet
Skræmmende god koncert af Smashing Pumpkins i Valby Hallen. Jeg var ikke til stede, da Smashing Pumpkins gav deres koncert i Vega sidste sommer. Anmeldelsernes domme var dengang stort set ensidigt dårlige. Det samme, gjorde sig gældende for min personlige dom, da bandet spillede Roskilde Festival i ’97. Da var gode sange ikke nok til at skinne igennem de standardiserede leveringer af dem.

Gårsdagens koncert i Valby Hallen var til gengæld én til erindringsalbummet. Trods en mildest talt elendig start, med en lyd, der får KB Hallens lorteakustik til at være det rene fuglekvidder for ørerne, fik Corgan, Chamberlin og co. gjort op med alle de misforståelser, der måtte være om Smashing Pumpkins’ virke som liveband.

Nogle af koncertens tidlige sange, som ”Bring The Light”, ”Tonight Tonight” og ikke mindst den personlige favorit ”Mayonaise”, blev fyret af udtryksfuldt og med spilleglæde. Corgan udviser en konstant fascinerende distance til publikummet, som nærmer sig det gådefulde. I denne distancering blev der ret kraftigt antydet, at vi har at gøre med en rockstjerne, der konstant revurderer sin rolle som konform kunstner og storsælgende rockikon.

Hans opbrud med den konforme musikerrolle, kommer til udtryk, når bandets største hits spilles, eksempelvis ”Today”, "Ava Adore” og selvfølgelig ”Bullets With Butterfly Wings”. Disse sange får et nyt udtryk, hvormed deres fællessangspotentiale enten bliver helt eller delvist forbipasseret. En "omsmukkesering", der gør alle sangene godt.

Tydeligst var dette i ”Ava Adore”, fra det ukonventionelle album ”Adore” (1998). Med Chamberlin på trommer (han var ikke med på ”Adore”) blev en ganske tilbagelænet, lidt anonym rocksang til en af aftenens mest frembrusende heavynumre. At denne sang kunne have en sådan stilsikkerhed, var et af aftenens højdepunkter.

Et andet højdepunkt var afslutningssangen, ”United States”, fra sidste års mesterlige skive, ”Zeitgeist”. Her beviste Chamberlin sit værd som en af de allerbedste trommeslagere i dag. Hans shufflebeats på denne sang, som varer godt ti minutter på studieudgaven, blev udvidet med omkring yderligere ti, hvor Corgan supplerede med indædt, dybt paranoid droneguitar. Det var oprigtigt talt skræmmende godt, hvilket gør sig gældende for hele denne aften.

08-02-2028
5