Tung fest med metalguderne

Tung fest med metalguderne
Hatesphere stod for topshowet under lørdagens Godzzfest i Kolding, hvor hovednavnet Exodus og Raunchy også leverede livemetal af en vis klasse. Tæt på banegården i Kolding ligger det lækre spillested Godset, som lørdag eftermiddag og aften serverede franske hotdogs, fadøl og ikke mindst en god og velanrettet portion ondsindet metal til deres egen festival: Godzzfest! Raunchy Efter et medrivende sæt fra Esbjergensiske As We Fight, gik Raunchy veloplagte på scenen iført en på én gang afslappet og yderst veloplagt attitude, og medbringende godter fra tidligere albums såvel som fra det netop indspillede og endnu ikke udgivende album. Blandt retterne var der fundet plads til det umådeligt fængende nummer "Watch Out" fra albummet "Confusion Bay", som er det bedste eksempel på Raunchys store evner til at skrive brutale og melodiske numre, der kalder på headbanging og opløftet fællessang. Lidt skæmmende for den korte koncert var desværre at keyboardet og de præindspillede stykker - tilsammen med trommerne - overdøvede guitarerne, i det meste af tiden. Derfor var det til tider lidt svært at få fat i helheden i musikken da guitarer som bekendt udgør en ret vigtig bestanddel i metal. Til gengæld må man sige at det fungerede rigtigt godt at Raunchy, at de havde indlagt nogle korstemmer på computersporene. Det gav lidt ekstra saft på omkvædene. Hatesphere For første gang skulle denne anmelder stifte bekendtskab med de meget roste Hatesphere, og man må sige at forventningerne blev indfriet allerede fra første powerakkord. Det var en udsøgt fornøjelse og befriende oplevelse at få lov til at overvære et band, der i den grad havde forstået, at det er noget af det fedeste i verden at spille musik (læs: metal) og at man gerne må give udtryk for det. Med forsanger Jacob Bredahl, som fra start til slut havde publikum i sin hule hånd, blev den brutale, aggressive metal båret af et storsmilende og velspillende band og den massive tørre lyd såvel som bandet, nærmest væltede ud over scenen og fik en desværre kun halvfyldt koncertsal, til at ryste nakken og gynge med på fornemste vis. Exodus Som afslutning på en ganske lang aften var det thrashheltene i Exodus (bill.), der fandt vej til scenegulvet for at give publikum den sidste lektion i voldelig musik. Bandleder og sangskriver, guitaristen Gary Holt havde til lejligheden, og til indspilningen af nyeste album "Shovel Headed Kill Machine", fundet en mængde nye musikere frem. Det må blandt andet siges at være lidt af et scoop at selveste Paul Bostaph (tidligere i Slayer) var blevet sat til at betjene dobbeltpedalerne – at han gjorde et fantastisk stykke arbejde, kom til gengæld ikke som nogen overraskelse! Hverken han eller den lille aggressive hobbit i front, Rob Dukes, kunne dog gøre noget ved at enten træthed eller sidste togafgang, var skyld i at salen til sidst ikke engang var kvart fyldt (var det ikke Exodus, som var på scenen, folkens !!!??? - Red.). Det skæmmede selvfølgelig koncerten en del, men Exodus skal alligevel have meget ros for at gøre hvad de kunne for at give et godt show til de tilbageblevne tilbedere. Og med en sætliste bestående af gamle klassikere som "A Lesson in Violence", mine personlige favoritter "Blacklist" og "War Is My Shepherd" fra forrige album, det fantastiske "Tempo Of The Damned", og titelnummeret fra den nyeste udgivelse, var det da også umuligt ikke at stå tilbage med et godt helhedsindtryk fra denne lille intime koncert med de erfarne drenge.

3