Wacken Open Air ''04 - del 6

Wacken Open Air ''04 - del 6

Anmeldelser af Anthrax, Bel-Sagoth og Unleashed.

Anthrax
2

Anthrax (True Metal Stage, lørdag)

De har ikke fornyet spillestilen i de seneste 20 år – med undtagelse af et par halvpinlige rap/crossover indslag, som alligevel på en finurlig måde havde sin charme (hvem har ikke skreget med på ”I’m the Man”??) – og alligevel virker de forbavsende sprøde og fulde af energi. De åbner showet med et tour de force af gamle numre som ”N.F.L.”, ”Got the Time” og ”Antisocial”. Selv på disse gamle klassikere virker de forbavsende tight, selvom der jo kun er ”S.O.D. drengene” Scott Ian og Charlie Benante tilbage fra den gamle garde, der udgav monster skiver som ”Spreading the Disease”, ”Among the Living” og ”State of Euphoria” i 80’erne. Man må naturligvis ikke undervurdere den gamle Armoured Saint sanger John Bush som efter undertegnedes mening er en fantastisk sanger. Han bliver da heller ikke dårligere af at skråle et par af sine "egne" numre som ”Only” og ”Room for one more.” Publikumsfavoritter som ”Caught in a Mosh” og ”Indians” får Wacken til at koge over! Anthrax er stadig et band, man kan regne 100% med live, hvor de øser generøst ud af deres overdådige bagkatalog. Personligt mener jeg ikke, at deres seneste tre albums har holdt vand, og disse er da også kun sporadisk præsenteret i det ca. 60 min. lange sæt. Alt i alt et yderst underholdende show fra et af de gode gamle thrash bands.

Karakter: 9 - Morten Vejlstrup

Bal-sagoth (Black Stage, lørdag)

Som sådan er det britiske battle metal band Bal-Sagoth ganske udmærkede, hvis man da ellers er i stand til at se gennem fingre med det faktum, at forsanger Byrons største oplevelse formentlig er at se "StarWars", "LOTR" og spille "Dungeons & Dragons" i stedet for at gøre som et ”rigtigt” black metal band og brænde kirker ad, skære i svinekroppe og drikke Absinth i fritiden! De spiller ganske glimrende og er også tight, men de bliver bare svære at tage seriøst, når man høre en sangtitel som ”The Splendour of a Thousand Swords Gleaming Beneath the Blazon of the Hyperborean Empire” (!!) og samtidig ser Byron stå med sin omvendte kasket og en sort satinjakke og ligne en udsmider fra Jomfru Ane Gade!

Karakter: 6 - Morten Vejlstrup

Unleashed (Black Stage, lørdag)

Efter Bal-Sagoth kunne svenske Unleashed gøre sit indtog på scenen. De tog os igennem et timelangt repertoire af deres materiale, hvor vi samtidig også fik lov at høre en sang fra deres kommende album. Sangen hedder ”Winterland” og var i god stil med Unleashed som vi kender dem, og er altså at finde på deres kommende ”Sworn Allegiance” album. Forsanger og bassist Johnny var også i det mere sentimentale hjørne, da han dedikerede et Death covernummer til de to afdøde legender Chuck Schuldiner og Quorthon fra Death og Bathory. Unleashed valgte at spille ”Evil Dead” fra Deaths første skive ”Scream Bloody Gore”, og den sang og dedikationen til de to gik rent hjem hos publikum. Alt i alt en ganske sublim koncert af Unleashed, der var hentet ind som afløsere for Deicide, der aflyste deres koncert på Wacken i sidste øjeblik.

Karakter: 8 - Kong Kent