Ømme nakker i Århus

Ømme nakker i Århus
En god, lang og tung aften i Århus, hvor Hypocrisy, Soilwork og Amorphis førte an i det mægtige Neckbreakers Ball. Det solidt sammentømrede program med profilerede navne som Hypocrisy, Soilwork og Amorphis svingede også indenom Dannevang, nærmere bestemt på spillestedet Voxhall i Århus. En sand fest af primært skandinavisk metal fra vore broderlande Sverige og Finland. Og i Århus levede alle hovednavnene op til deres ry og leverede koncerter over middel. Herligt!

Festen startede med et kort gig af Scar Symmetry fra Sverige, efterfulgt af One Man Army And The Undead Quartet fra Østrig der ligeledes leverede et kort, men præcist og tight set. Begge opvarmere kunne bryste sig af at have fået publikum livet godt op. Go’ lyd og go’ stemning.

Fuld knald på moshpitten

Da Amorphis så gik på med deres melo-død gik det lidt ned i tempo. De finske veteraner var i fuld vigør, og forsangeren gav den på alle tangenter. Klassikere fra den tidlige dødsmetal-periode blev mikset godt sammen med det senere materiale, og det var tydeligt, at mangeårige fans af bandet fik præcis det de kom efter.

Soilwork var så aftenens anden hovedret, og det virkede som om størstedelen af publikum netop var kommet for at høre de gale svenskere. Der var fuld knald på i mosh-pitten, og den danske metal-elite var også på plads til at suge næring til sig. Mercenary og Hatesphere var begge mødt op fuldtallige, og begge bands stod nede bagved og nød åbenlyst Soilwork smadre af sted. Det gjorde resten af de fremmødte på Voxhall ligeledes, og medmindre man er hårdkogt Hypocrisy-fan, må Soilwork løbe med aftenens fighterpokal. Der var smæk på!

Aalborg eller Århus?

Da klokken nærmede sig midnat troppede sidste band så op på scenen. Hypocrisy, svenskernes bannerfører indenfor dødsmetal igennem to årtier, er en institution i sig selv. Karismatiske Peter Tägtgren (bill.) i forgrunden og et langhåret ensemble til at bakke manden op, tordnede af sted med nogle solide åbningsnumre, og satte trumf på med sangene ”The Fourth Dimension” og ”Obsculum Obscenum”. Det blev kun bedre da ”Eraser”, ”Impotent God” og ”Killing Art” blev revet af.

Tägtgren og co. havde dog, som sædvanlig, gemt det bedste til sidst, og sluttede majestætisk af med klassikeren ”Roswell ’47”. Hypocrisy takkede af, mens publikum taktfast råbte ”We want more!”, som om 70 minutter ikke var nok! Det så i starten ikke ud til at bære frugt, men stædighed er en dyd og Hypocrisy kom op på scenen igen og spillede ”The Final Chapter”, som en fornem afrunding på en lang og herlig metal-aften i Århus.

Så er det egentlig ikke så vigtigt endda, at det stadig hænger i det uvisse om Tägtgren rent faktisk vidste om han var i Aalborg eller Århus, for man kan have sine tvivl eftersom, han mente han havde været i byen for kun ganske få måneder siden (da Hypocrisy spillede på Aalborg Metal Festival i november 2005, og titulerede ”Roswell ’47” som ”Ålborg ’47”…). Oh well, svenskeren er tilgivet, for koncerten var sublim.

Fedt arrangement, og herligt at danske spillesteder tør kaste sig ud i så dristige arrangementer, som et så tungt arrangement som ”Neckbreakers Ball Tour 2006”.

Hypocrisy
06-04-2011