Heavyhits i Nordjylland

Heavyhits i Nordjylland
Morten Vejlstrup rapporterer fra en fin festaften, hvor Aalborgs stærke metalscene jammede løs over Iron Maiden, Guns N' Roses, Metallica og Judas Priest. Lørdag aften var der dømt JAM i allerhøjeste klasse. Hele tre bands, som droppede lidt respekt for nogle af de helt store. Maiden Aalborg (bill.) er naturligvis et Iron Maiden coverband, mens Gunstribute spiller Guns N’ Roses covers. Björnocator spillede en blandet pose bolcher, lige fra Ace of Spades med Mötörhead til et par Metallica numre over lidt Judas Priest. Jo, alt det holdt fint til en festaften!

Gunstribute spillede en perlerække af Axl og Co. Med hovedvægten lagt på deres geniale “Appetite for Destruction” album, fik vi bl.a. ”Mr. Brownstone”, ”Paradise City”, ”Nightrain” og ”Sweet Child O’Mine”. Et par utraditionelle valg som ”Down on the Farm” (oprindelig et UK Subs nummer - Red.) og ”Live and Let Die” (oprindelig et Paul McCartney og Wings nummer - Red.) gjorde ikke settet dårligere, om end det var det helt gamle materiale, der virkelig tog kegler hos publikum. Specielt sangeren kørte en fed stil og nåede ud over scenekanten, da han i vanlig Axl-stil skiftede kluns et par gange. Bandet lød utroligt tæt på originalerne, hvilket i sig selv er imponerende, men hvis man kiggede efter noget nyt tilført, så var det intet. Det er jo heller ikke meningen med et tributeband, så alt i alt løste de opgaven glimrende.

Maiden Aalborg gjorde det særdeles fremragende med et hitspækket set bestående af Iron Maidens allerbedste så som ”Run to the Hills”, ”The Number of the Beast”, ”The Trooper”, ”Aces High”, ”Powerslave”, ”Fear of the Dark” og ”Iron Maiden”. Fans af Mercenary kunne også være tilfredse, da brødrene, hhv. Mikkel (vokal) og Morten (trommer), var repræsenteret. Lige fra første fløjt var der fuld knald på og publikum levede virkelig med. Det er jo ofte nemt at få publikum med på covernumre, da alle kender dem i forvejen og derved kan synge med. Det gør jo ikke, at man skal misbruge det privilegium, det trods alt er at fremlægge kendt materiale og det gjorde Maiden Aalborg heller ikke, da materialet blev spillet med både respekt og nerve. Flere små, typiske Iron Maiden gimmicks fulgte musikken, hvilket bidragede til en fed totaloplevelse. Bedst var måske bassist Kasper Molins (Behind the Curtain) sceneoptræden, da han i bedste Steve Harris stil ”skød” efter folk med bassen!

Egentlig er jeg lidt modstander af at give karakter for rene coverbands, men med alle de naturlige forbehold taget i betragtning kan jeg vist godt lokkes til at give min uforbeholdne numeriske mening alligevel.

4