10. Ego
11. Luoto
12. New Dynamic
13. Storm Front
Kent Kirkegaard Jensen
3

Maj måned 2018 går over i historien som en af de varmeste nogensinde i Danmark. Lørdag d. 12. maj i Aalborg var ingen undtagelse. Vejret var fantastisk, og kulissen var Platform4, der ligger inde på det gamle tivoliområde Karolinelund. Første band, vi nåede denne aften, var Xenoblight, der netop var i gang med deres Wacken Metal Battle og havde en lørdag fri til at gæste Aalborg. Med Marika Hyldmar i forgrunden, der også er kendt fra hedengangne Velociter, er der en punket energi, der passer godt til Xenoblights miks af thrash og dødsmetal. De spiller naturligvis en masse sange fra debutpladen ’Procreation’, deriblandt det instrumentale titelnummer. ’Kill Yourself’ er et hurtigt nummer, der minder lidt om Napalm Death. Fuld pedal på samtlige instrumenter, og sangen er nærmest overstået, inden den er gået i gang. Xenoblight har noget over sig, der stikker dybere end bare en kvindelig forsanger og et par gode guitarer. Der er potentiale.

Der var også potentiale til en stor fest, da lokale Caro fra Frederikshavn bød op til dans i lidt samme genre som Xenoblight. Caro havde lidt knas med lyden i starten, men det blev rettet, og så forlangte forsanger Michael Olsson ellers folk op foran scenen til noget mosh. Det var der delvis succes med, om end det gode vejr trak lige lovlig meget i en del af publikummerne.

Samme skæbne led finske Stam1na. De var første internationale hovednavn denne aften. Der var en rimelig opbakning fra publikum, og deres thrash var præcis så generisk, at det hverken skræmte folk væk eller sendte dem i favnen på bandet. Det lød lidt for meget af Metallica og Slayer, til at man kunne skelne de tre bands fra hinanden. Finnerne havde bare ikke helt sangene til, at det sådan for alvor blev interessant. Vi havde dog nået et tidspunkt, hvor folk havde fået lidt inden for vesten og så fungerede Stam1na egentlig som et udmærket husorkester.

Skálmöld derimod kunne noget. Folkemetal fra Island. Her var folk trukket ind på Platform4. Salen var nærmest fyldt, og det blev virkelig varmt. Det kunne se ud, som om hele Island var fløjet ind til deres koncert i Aalborg, for der var knald på oppe foran med masser af aktivitet i moshpitten. Bandet havde fået lidt hjælp fra nogle venner, der agerede hired guns, da bandets rigtige medlemmer på keyboard og en guitar ikke kunne tage rejsen. Skálmöld var måske ikke hovednavnet, men de løb klart med aftenens største publikum. Et band, hvor særlig forsanger Björgvin Sigurđsson bragede igennem med sin personlighed på scenen og sit store smil til publikum.

Det blev derfor lettere antiklimatisk at se hovednavnet, finske Omnium Gatherum, starte koncerten foran omkring 15 mennesker. Musikken fik dog flere til at gå indenfor og så sker der noget. Bandet er i den grad på og lader sig ikke slå ud af det magre fremmøde under første sang. De har gode musikere og en medrivende forsanger i Jukka Pelkonen. For en anmelder, der aldrig rigtig har givet bandet særlig megen opmærksomhed, var det en positiv overraskelse at høre, hvor relativt mange i salen der råbte med på numre som ’The Unknowing’ og ’Frontiers’.

Omnium Gatherum er meget professionelle i både udklædning og sceneoptræden. Her er ikke meget overladt til tilfældighederne, og de har styr på deres helt egne håndtegn. Som hovednavn leverede de varen, og publikum kvitterede med klapsalve,r inden efterfesten fortsatte i det grønne område udenfor samt på High Voltage Aalborg for enden af Jomfru Ane Gade.

Platform4 og arrangørerne bag havde naturligvis sørget for pølsebod. Det er nærmest tradition, hvis man besøger en dansk metalfestival. Her var der dog et lille twist. Man købte pølse og brød og gik så selv hen til buffeten af ketchup, remoulade, løg, sennep m.v. og kunne således selv sammensætte tilbehøret. Det fremskyndede salgsprocessen og var et snedigt tiltag.

Alt i alt en god lørdag aften med heavy metal i Aalborg. Det var interessant at se og høre metal fra Finland og Island, om end det for undertegnede var Xenoblight, der løb med præmien for bedste oplevelse. Det viste sig også, at de senere vandt Wacken Metal Battle og derfor skal stå på Wacken Open Air 2018 som repræsentant for dansk metal. Spændende!

Billede 1: Xenoblight
Billede 2: Caro
Billede 3: Stamina