Abefest i Albertslund

Abefest i Albertslund

Altid underholdende og altid velspillende. Illdisposeds koncert i Albertslund var ingen undtagelse. Den var bare for kort. Til gengæld var der en overraskelse. Summer, Batten, Kussen og solo-prospecten Ken havde nemlig fået selskab af en ny trommeslager.

03-10-2014
1. Going Down
2. I Am What I Am
3. I Believe in Me
4. Dark
5. Weak Is Your God
6. Light in the Dark
7. Throw Your Bolts
8. The Way We Choose
9. Tugging at Your Heart
10. Submit
11. Stop Running
12. A Child Is Missing
13. Now We're History
Daniel Pilgaard
4

Da Illdisposed i foråret spillede på Badeanstalten i Slagelse, skrev undertegnede i anmeldelsen, at det århusianske band nok formodentlig er det navn, vi har anmeldt flest gange i Devilutions eksistens. Det synes at holde stik, da vi igen anmeldte dem kort efter på Voxhall under Royal Metal Fest i Århus. Sørme om turen nu ikke er kommet til årets tredje gang, efter de jyske dødsmetallere fredag aften efterlod Forbrændingen i Albertslund i noget nær ruiner.

Et ualmindeligt beruset publikum, og angiveligt det største af slagsen, der har været på spillestedet, gjorde i hvert fald også sit til det. Vi nærmede os flere gange neanderthaler-niveauet, men sådan er og har det vel egentlig altid været at opleve de danske dødskonger live på godt og ondt igennem de seneste 20 år. Når flere folk knap nok kan forlade spillestedet i oprejst tilstand, så ved man ligesom, det har været en festlig aften.

Sådan er det. Forståeligt nok. For hvem fanden kan stå stille, når jyderne er i hopla og fyrer fandenivoldske og medrivende numre af som ’I Believe in Me’, ’Dark’ og ’Stop Running’ eller den gamle suspekte kending ’Submit’?  Det siger vel også en del om Illdisposeds status, at de alligevel også kan samle så mange mennesker på en aften i Storkøbenhavn, hvor der også var grindcore-festival i Ungdomshuset og ikke mindst  The Psyke Projekts brag af en afskedskoncert i et udsolgt Pumpehuset.

Siden vi sidst anmeldte Illdisposed på hjemmebanen i Århus, er der som bekendt sket nye sager. Med ’With the Lost Souls on Our Side’ er de aktuelle med deres 13. udgivelse – en af deres bedste plader siden mesterværket ’1-800 Vindication’. Fem numre, halvdelen af pladen, fik Albertslund fornøjelsen af at opleve. Blandt andre åbneren ’Going Down’, nosserrykkeren ’I Am What I Am’  ogl den fængende, tunge ’Tugging at Your Heart’. De fungerede lige så fedt live, som de gør på pladen. Smæk på.

Men der var dog en forskel, som bandet synes at være gået stille med dørene angående. Nemlig en ny trommeslager. Rasmus Schmidt (tidligere Corpus Mortale) har erstattet Kim Langkjær Jensen, der med en nyfødt knægt i bagagen ikke har kunnet finde tid til at forene familielivet med turnélivet i Illdisposed. Den kompetente trommeslager spiller dog forsat i hard rock-bandet Black Swamp Water, der er værd tjekke ud.

Nuvel, evnerne fejler såmænd heller intet hos Rasmus Schmidt, der tæskede hårdt igennem på de nye som gamle skæringer. Han bor i København, og det skal man naturligvis høre for, når man spiller sammen med den ærkeårhusianske bandpræsident, Bo Summer, der vanen tro leverede kække bemærkninger om sine medlemmer i dødsmetalklubben, der på trøjerne har lånt logoet fra rocker-tv-serien ’Sons of Anarchy’.

”Han er både sød og har langt hår, men han holder ikke til en Europa-turné,” lød det om det seneste medlem. Velkommen i klubben! Altid sympatiske Ken Holst (der skamfuldt også har bosat sig i København, som det blev konstateret) slap heller ikke for den faste bemærkning om, at han er Barbies kæreste. Men omtalen som ”solo-prospect” var da vist ny og ikke mindst temmelig sjovt sagt.

Ak ja, entertaineren Bo Summer, metallens svar på John Morgensen, var i sit es, når musikken ikke talte for sig selv. Og det gjorde den forrygende godt under abefesten i Albertslund. Altid velspillet af Batten, Kussen, Solo-prospecten samt den nye Københavnersnude.

Men 60 minutter og tretten numre var lige lovlig meget til den lade side, når nu humøret var så højt både på scenen og foran den. Bevares, selv en maraton-koncert ville ikke kunne rumme alle de fede numre, Illdisposed har skudt ud gennem årene. Men det nærmer sig grænsen til at komme i bad standing, når ’Something Rotten’ og debuten, hvorfra to numre jo netop er genindspillet på den nye plade, helt undlades. Lad det i øvrigt heller ikke være glemt, hvor fedt et album, den altid oversete ’Kokaiinum’ faktisk er.

Nå, fred være med det. Om en måned spiller Illdisposed til Aalborg Metal Festival, og så står vi her igen. Der foran scenen i selskab med Summer og slænget af den simple årsag, at Illdisposed er og bliver et af de bedste livebands i Danmark.