Vi elsker jer stadig
Vi elsker jer stadig
Vi elsker jer stadig

Et sted mellem jazz og Meshuggah; islandske Agent Fresco favner bredt og bæres af ærlighed, originalitet og enestående talent, der munder ud i en rørende liveoplevelse.

06-05-2017
4

På mange måder er Agent Fresco en musikalsk refleksion af deres nordliggende øland, der rummer somre med evigt lys og vintre med evigt mørke. I musikken mødes alsidige stilarter med elementer fra rock, djent, nu-metal, jazz, electronica og klassisk med en elegant vokal i front, der bevæger sig i begge ender af tonearter – alt sammen leveret med en præcis nøjagtighed, som konkurrerer stærkt med Meshuggahs tightness.

Sagt med andre ord er Agent Fresco et unikt band, hvis særpræg især skyldes forsanger, komponist og frontfigur Arnór Dan Arnarson. Det er tydeligt at høre på hans stemme, uanset hvilken stil han synger i, at han har følelserne uden på tøjet – og det er ment som et kompliment. Hans hypnotiserende vokal inddrager publikum i bandets skrøbelige univers, der under dens smukke overflade indeholder ganske grumme, rørende og ærlige fortællinger fra det virkelige liv; det kan eksempelvist nævnes, at orkestrets seneste og meget stemningsfulde album ‘Destrier’ fra 2015 blandt andet bærer præg af en voldelig episode, frontmanden var udsat for i 2012.

Under koncerten i Lille Vega blev der heller ikke lagt skjul på bandets reelle fortællinger. Foruden en enestående ærlighed og oprigtighed i musikken blev publikum konfronteret direkte med det under introduktionen af det lidt ældre og ganske velkendte nummer ‘Eyes of a Cloud Catcher’, der handler om Arnarsons far, der døde af kræft i familiens dagligstue. En ganske rørende fortælling, der blandet med sangens melankolske stemning og dens englelignende vokal ikke kan andet end at give én en klump i halsen, som forløses mod slutningen, hvor sangens instrumentale del bliver langt mere metalpræget, og Arnarson ubesværet bryder ud i et dybt frustreret growlende skrig.

Og det er netop dét, som Agent Fresco mestrer, både på plade og i særdeleshed live; en rå og følelsesladet menneskelighed, der kommer ind under huden på alle de, der gider at høre efter.

Ligesom det var tilfældet til koncerten med Anna von Hausswolff, var det langt fra hele A Colossal Weekend-publikummet, der dukkede op til Agent Frescos optræden i Lille Vega. Til gengæld havde den halvfyldte sal en symbiotisk og intim oplevelse med islændingene, der sammenlignet deres sidste koncert på danske jord leverede en næsten lige så god optræden trods tekniske og praktiske problemer med frontmandens in ear-system, der dog ikke voldte nogen som helst skade for publikums oplevelse.

Måske det skyldes, at bandets opvarmningsshow for Katatonia sidste år var kærlighed ved første blik for Devilutions vedkommende, eller at bandet ikke har spillet sammen i nogen tid grundet andre musikalske projekter, hvem ved. Selvom Agent Fresco spillede nogle af deres stærkeste numre, heriblandt ‘Dark Waters’, ‘Howls’ og ‘The Autumn Red’, var det, som om den aller øverste top af magien var forsvundet.

Alligevel vil vi stadig vedkende os, at “Agent Fresco er musikalsk ægthed” og et band, der fortjener alverdens succes.