AMF'12: Lørdag
AMF'12: Lørdag
AMF'12: Lørdag

Lørdagen blev en varieret omgang med grum dødsmetal, episk doom metal. Og så leverede Gojira et brag af en koncert, der flot lukkede ned for AMF12.

03-11-2012
4

Ifølge vores fotograf var der faktisk et relativt godt fremmøde lørdag, da Electric Hellride åbnede festivalens sidste dag. Det er historisk en ikke just optimal placering for et band, men som vi forstod det, så kørte bandet på upåvirket af den halvtomme sal.

Det samme kan siges om nordjyske Caro, der gik på scenen bagefter. Her blev der banket igennem med noget solid dødsmetal. Caro har den fordel, at de alle er langhårede. Så når de alle, inklusiv trommeslageren, svinger garnet på scenen, så manifesterer det sig blandt publikum. For koncentrationen af headbangende tilskuere var nok den højeste under hele festivalen. Frontmanden er også dygtig til at få folk med og så blev festen ligesom sat i gang. Caro lukkede af med et covernummer af Napalm Death. De valgte nummeret ‘You Suffer’, der ifølge konferencier Anders Bøtter er verdens bedste nummer. Det morsomme ved det covernummer er, at det varer 1 sekund.

Dyscarnate var så næste band på plakaten og lørdagens første internationale indslag. Briterne spiller en tung og grum dødsmetal, der minder lidt om Nile og Morbid Angel. Trioen har fordelt opgaverne nogenlunde ligeligt mellem sig, inklusiv vokalen, der deles af bassisten og guitaristen. Dyscarnate er effektive og utroligt præcise i deres håndværk, og salen er overraskende godt fyldt. De har været ventet! Under koncerten gik jeg op foran for at komme med i stemningen og blev naturligvis mødt af headbanging, men hvad sker der så? Det dufter af shampoo! Her på den tredje dag af en festival skulle man tro, at de fleste ville lugte af gnu, men sørme om ikke det mere dufter af, at man er havnet backstage til indspilningerne af en L’Oreal-reklame. Oh well, hellere det end så meget andet. Dyscarnate var fede og specielt ‘The Promethean’ satte godt gang i salen.

Det gjorde silkeborgensiske Dawn Of Demise også. Netop hjemvendt fra en succesfuld tur til Indien tog bandet endnu engang livtag med deres uofficielle hjemmebane: Aalborg. De fleste kender efterhånden Dawn Of Demise og deres klassisk inspirerede dødsmetal. Salen var fyldt godt op, og folk var klar til en fest. Scott havde, selvom han sagde, at han ikke havde tid til det, egentlig nogle ganske morsomme anekdoter fra Silkeborg, der inkluderede gejlede Ford Taunuser og andet godt fra provinsen.

Dawn Of Demise spillede en udmærket koncert, der ikke ændrede meget ved deres formel. Der blev spurgt til hvor efterfesten ville være, hvortil salen i kor kunne brøle ‘RockCaféen!’. Med de ord kunne bandet så ellers sætte i bl.a. titelnummeret fra deres seneste plade ‘Rejoice In Vengeance’, mens også ‘Juggernaut’ og ‘Hate Takes Its Form’ selvfølgelig tog kegler blandt de dedikerede.

Derefter skulle Saturnus på scenen efterfulgt af resten af lørdagens program. Dem kan du læse vores anmeldelser af her:

Saturnus
Iniquity