AMF'12: Torsdag
AMF'12: Torsdag
AMF'12: Torsdag

Torsdagens åbning af Aalborg Metal Festival indeholdt lige dele lokale helte, blodigt kvindeansigt, kopiband og generelt en god start på tre dages metal i 9000.

01-11-2012
3

Torsdag aften på Aalborg Metal Festival indeholdt tre danske bands, der påbegyndte den årlige Headbangers Ball-turné på Studenterhuset. Første band er også det band, som åbner dette års udgave af Aalborg Metal festival. Københavnske Rising har æren af at åbne ballet og de bliver introduceret af konferencier Anders Bøtter fra Sort Søndag på DR P6. Bøtter går til stålet på godt jysk og indvier således AMF’12, hvorefter Rising går på scenen og varmer Studenterhusets lydanlæg op. Trioen går frisk til den og afprøver samtidig noget nyt materiale for de fremmødte. Netop aftenens tilskuere var en positiv overraskelse. Det virker til, at torsdag aften på Aalborg Metal Festival er bedre og bedre besøgt for hvert år, for der var i hvert fald 100 mennesker da Rising spillede deres fængende metal’n’roll. Guitaren gik rent igennem og det hjalp til at få livet lidt op under publikum, der trods antallet var en smule sløvt i starten. (

karakter: 3) KK

Scarred By Beauty - publikum kunne have ydet mere

De københavnske knægte i Scarred By Beauty er et yderst scenevant band, der allerede har været vidt omkring, fx til Kina tidligere i år. Man kan altid regne med et meget intenst sceneshow fra femkløveret, men denne aften var der dog lige taget toppen af det. Måske fordi bandet gerne leverer det sidste peak, når publikum også går amok som vilde tosser. Men det aalborgensiske publikum var stadig blot ved at varme op med øl, så moshpit var der ikke meget af hos folk.

Bandet lagde ud med nogle ”moves”, der virkede ekstremt indstuderede a la 1-2-3-hop-hop-hop-alle sammen, så to personer frem og to tilbage og så ellers bytte plads. Det blev mindre koreograferet og mere naturligt senere i showet, der havde fået plads til nyt materiale, som var ganske tro mod materialet fra første skive, hvor ’We Swim’ som altid var et herligt genhør. Hvor man ved første lyt på nogle af sangene måske kunne savne noget nyt i helheden fra Scarred By Beauty, så viste premieren på ’Cape Zero’ dog lidt mere tyngde, og det klædte sættet.

Musikken blev leveret præcist – som altid, fristes man til at sige – men der blev alligevel fornemmet en vis ærgrelse fra frontmand Joller over, at publikum ikke var mere på. Showet var solidt, men der savnedes lidt af den intensitet, som ses, når drengene spiller på hjemmebane i København. Publikum var trods høflig opbakning lige lidt for distancerede i reaktionerne til at symbiosen mellem band og publikum kunne indtræde.

(karakter: 3) CV

Ferocity - husk lige showet

Musikalsk fejlede Ferocity faktisk ikke noget synderligt. Det var god, tung dødsmetal, som trak lidt på det tomrum, som Illdisposed efterlod ved at skifte lidt stil efter ’Submit’/’There’s Something Rotten’ og så måske endda lige spidset lidt til på brutaliteten, da det melodiske element var tonet en knivspids ned. Vokalen lød glimrende brutalt, men kunne måske godt have været varieret bedre, hvilket resten af musikken ellers klarede udmærket. Bandets scenefremtræden var dog simpelthen alt for vag. Der gik lang tid før publikum fik set noget gnist fra bandet udover de små skæve smil, når medlemmerne af det lokale band øjnede venner blandt publikum.

Og måske var det også bare for let med hjemmebane? Opbakningen var nemlig ret massiv, og så glemte medlemmerne at vise attitude. Det var faktisk kun bassisten, som kom lidt ud over scenekanten, mens forsangerne havde en alt for laid back indstilling. Guitaristerne kunne i høj grad lære af et band som Dyscarnate, der spillede et par dage efter, for bassisten og guitaristen i det band holdt ca. samme stil med kort hår og ingen synlige tatoveringer, men alligevel var man ikke i tvivl om, at de gutter var metal, for musikken blev leveret med stor autoritet. Ferocity burde have fulgt sin ellers fede dødsmetal op med en levering, der viste, at de altså brændte for det her. Der kan sagtens gøres uden, at det bliver til metal-klichéer eller virker påtaget.

(karakter: 2) CV

Derefter var det tid til Essence og Mercyful Diamond. Du kan læse vores anmeldelser af deres koncerter her:
Essence
Mercyful Diamond

Som nævnt først i manchetten blev det en blodig start på Aalborg Metal Festival for Devilutions vedkommende. Vores kvindelige interviewer var så uheldig at blive ramt af en flyvende trommestik; knap havde hun taget den første tår af en velskænket, kold fadøl før blodet flød ned over ansigtet. Arrangørerne var heldigvis hurtige til at finde en førstehjælpskasse, og der kom et plaster på, der kunne dække det hul i panden, som trommestikken havde efterladt. Så kunne festen ellers fortsætte og vi har endnu en god historie til børnebørnene om dengang, der var metalkoncerter til og hvor blodet flød når det gik ordentligt til!