16. Sharp Dressed Man
17. Legs

Ekstranumre:
18. La Grange
19. Tush
4

Når et band der har eksisteret siden 1969, stadig turnerer verden rundt i år 2010, 41 år år efter dannelsen, må man tage hatten af. Oveni købet med det eksakt samme lineup som dengang - de to karakteristiske langskæggede frontfigurer, Billy Gibbons og Dusty Hill samt den stabile og supertighte trommeslager Frank Beard.

ZZ Top spiller det, man vel bedst kan beskrive som boogie/bluesrock. Derfor kan man måske diskutere om en anmeldelse af deres koncert hører sig til i et hårdrock-magasin. Men det er vel de færreste metalhoveder der ikke har smidt en ZZ greatest hits plade på i festligt lag, og skrålet med på klassikere som 'Legs' og 'Gimme All Your Lovin''.

Med som opvarmning havde bandet medbragt et andet legendarisk 70'er band - The Doobie Brothers. Dette navn har aldrig rigtigt fanget undertegnede og gjorde det heller ikke denne aften. The Doobie Brothers har haft nogle mega hits tilbage i tiden som 'Listen to the Music' og 'Long Train Runnin''. Der er lidt for meget funk over deres stil til min smag. De spillede nu meget fedt og virkede veloplagte, og jeg fornemmede at en del af publikum var vældigt begejstret over deres optræden. Som sagt ikke noget der rigtig bed på undertegnede, men en flot levering.
(Karakter: 3)

ZZ leverer

Efter en kort pause var det tid til hovednavnet og de tre ældre herrer entrerede scenen og lagde ud med 'Got Me Under Pressure' efterfulgt af 'Waitin' for the Bus'. Det var tydeligt at se, at drengene (hvis man stadig kan kalde dem det) nyder hvad de laver. På trods af den lange historie og de mange millioner solgte plader er ZZ Top stadig ikke for fine til at hylde deres egen idoler i form af flere coversange. 'Hey Joe' (Billy Roberts), 'Future Blues' (Willie Brown) og 'Rock Me Baby' af idolet B.B. King blev det til. Var man ikke 100% overbevist af Robert Johnsons sjæl-sælgende opfindelse, bluesen, inden denne aften i Forum, var man det nok efter koncerten.

Publikum var generelt lidt dødt, men det afholdt ikke Gibbons og Hill fra at udføre de fleste numre med et stort smil på læben, og selvfølgelig med den obligatoriske synkrone dans i knæ. Fandme fedt at se på! Gibbons scorede også et par billige point fra mange af de fremmødte midaldrende mænd iført forskellige transport firmaer jakker, ved at have påskriften "ØL" bagpå en af hans guitarer.

Og så fik vi fik selvfølgelig hit på hit serveret i løbet af koncerten som eksempelvis 'Just Got Paid' og 'My Head's in Mississipi', men højdepunktet kom i slutningen af koncerten da 'Gimme All Your Lovin'', 'Sharp Dressed Man' og 'Legs' afsluttede koncerten inden ekstranumrene. Stimen fortsatte dog efter et par minutter med 'La Grange' og 'Tush' som bonus.

Jeg gik til koncerten med en vis skepsis, fordi helt ærligt; hvad kan man forvente sig at tre mænd i 60'erne? Svaret blev: En god omgang røvfed, sveddryppende beskidt bluesrock!

Jeg kunne godt have tænkt mig lidt mere dynamik i sætlisten derfor når karakteren desværre ikke op på 5, men derimod et flot 4-tal.