Perfekt release-PARTY
Perfekt release-PARTY

By the Patient holdt release-party for det allerede ganske roste 'Premonitions'. Det blev en fed metalfest, hvor også The Kandidate og Ajuna leverede fine shows.

+ The Kandidate + Ajuna
19-10-2012
5

Arrangementet på KB18 i Kødbyen var ganske fint sat sammen. By The Patient, som fejrede udgivelsen af deres andet album 'Premonitions', der også fik en fin medfart af Kong Kent her på sitet, havde sørget for en konferencier før hvert band, till at lokke folk nærmere, introducere og indpiske lidt stemning. Og stemning var der masser af. Af den gode slags.

Til at åbne showet havde aftenens selvudnævnte hovedpersoner bedt Ajuna om at give den gas. De har tidligere efterladt positivt indtryk - dels i et show samme sted og dels via en fin ep - men det her var bare endnu bedre. Utroligt stemningsfuldt og uhyre dynamisk. Der er måske visse ligheder med en stil a la Redwood Hill, der spillede på årets Copenhell og Roskilde Festival, men Ajuna spiller med en større variation og trækker ikke kun på det mørkeste af det mørke udtryk.

Forsangeren var ikke så skabet som ved sidste live-møde med dette band, så han holdt sig på scenen, men benyttede sig stadig af at sætte sig ned på scenegulvet og tage et pusterum i nogle af de længere instrumentale passager. Det sørgede for, at man ikke blev distraheret i sit fokus på musikken. En pause var ham nu også vel undt, for der blev leveret nogle gode gennemtrængende skrig og også nogle lidt dybere growls.

Det passede til musikken, der samtidig var pakket i en glimrende lyd, der gav plads til til alle instrumenterne. Senere i showet tog bastrykket lidt overhånd, men det var ikke rigtigt slemt. Bassen var i øvrigt helt ren i lyden, hvilket ellers ikke er så almindeligt til en stil, der ligger i det atmosfæriske felt mellem død, black og post-rock. Nogle steder ville lidt ekstra distortion-støj på bassen måske have passet ind, til gengæld så var der lidt mere fylde og dybde i bassen, når den blev holdt ren.

Stærkt show med et godt flow og ikke så meget spildtid - hvis bandet spiller sine kort godt i første halvdel af 2013, så kunne det godt gå hen og blive et band, man ville kunne se på Roskilde og/eller Copenhell. Som arvtager til Redwood Hill, hvis der i 2013 igen skal være en omgang mørkt og stemningsmættet metal på de steder.

En slags fællesnævner

Næste band på scenen har en frontmand, der ikke behøver nogen synderlig introduktion: Jacob Bredahl. I hans Dead Rat Studio har han i øvrigt haft både Ajuna og By the Patient forbi, så han passede perfekt ind i arrangementet, der skulle fejre et album, som han selv havde sin del af æren for i form af ferm håndtering af teknikken og mixet. Det var dog ikke ham alene på KB18: De tre andre gutter på scenen med ham i The Kandidate gjorde i høj grad deres.

Som det altid er tilfældet var det en fornøjelse at opleve Jacob, der af mange fortjent kaldes Danmarks bedste frontmand. Masser af energi, savl, sved og bræk fra ham. Business as usual. På tønderne slog NP rytmerne hårdt og solidt og dikterede guitarist Tvedebrink og bassist KB rundt i det bedste fra den seneste skive, og hits som 'Distress and Decay' og afslutteren 'Give Up All Hope' fra den forrige skive.

The Kandidate satte for alvor gang i den hyggelige fest, som KB18 havde fået indenfor, og gjorde det lige lidt vildere. Publikum var rykket endnu tættere på scenen, og der blev endda danset lidt med "farlige" armbevægelser - "hardcore style" (hvis man kender lidt til svømning ligner det en slags rygcrawl). Ilden blev tændt, og folk fik brug for flere øl til de tørre halse efter at have skreget med i forsøg på at overdøve Bredahl.

Hovedpersonerne stod distancen

Men det var jo for så vidt By the Patient, det handlede om. Modigt at sætte to så skarpe bands på plakaten, før man selv skal ud at bevise sit værd. Men der var nu intet at frygte i fald det skulle ses som en konkurrence, og ikke hvad det snarere var: en gave til publikum i form af en fuldfed aften fra start til slut. For bandet viste sig som et band, der er af stor vigtighed for den danske scenes fremtid. Det var, med ét ord, imponerende!

Musikken var selvfølgelig fra 'Premonitions', og det ver ikke kun på plade, at den skive tager sig godt ud. Sangene blev leveret med stor sikkerhed og overskud til rock'n'roll-tricks samtidig, så det føltes som en rigtig svedig rock-koncert. På trods af en musik med hovedvægt på dødsmetal fra de mange hurtige trommerytmer og blastbeats oven på en musik, der har taget en drejning mod noget mere atmosfærisk og riff-baseret, der både trækker mod noget black'et og noget mere traditionelt metallisk og sågar en snert rock.

Den lille scene til trods lykkedes det alle bandets medlemmer at stå omtrent i front, så få centimeter yderligere frem ville have skubbet scenens monitors ud til et publikum, der virkelig var på og havde rykket helt frem til scenekanten. Der var bestemt ikke så mange som til Dying Fetus for lidt tid siden, men tætheden foran scenen var dog den samme. Det var som om folk alle ville have en bid af det toptændte og velspillende band.

Udlandet venter

Danmark! Hold øje med dem her, de har meget at byde på, og de er nærmest kun lige startet. Men hvorfor begrænse det til vores lille land? Her er et band, der gerne vil ud og allerede har været rundt i Europa nogen gange. Hvis der var statsstøtte til metalbands, så de kunne nå et større internationalt gennembrud, så ville By the Patient uden tøven skulle have fra dén kasse.

Hvad er nu dét?

Det eneste der ikke fungerede denne aften var helt ude af By the Patients hænder: hvorfor fanden kommer der house/techno/whatever-musik efter en metalkoncert på KB18?! Det er ikke første gang, og det er jo ikke ligefrem fordi hr. og fru Hipster kommer spænende ind, når klokken slår midnat ... Så det kan jo ikke være et økonomisk hensyn.

Karakterer:
Ajuna: 4
The Kandidate: 4