Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Chokerende comeback

Populær
Updated
Chokerende comeback
Chokerende comeback
Chokerende comeback
Chokerende comeback
Chokerende comeback
Chokerende comeback
Chokerende comeback
Chokerende comeback

Efter sidste års fadæse i Amager Bio lå det ikke i kortene, at Cradle of Filth ville komme tilbage og give deres bedste koncert på dansk jord i ti år. Men briterne viste sig at have frisk blod på tanden.

Spillested
Dato
17-11-2015
Trackliste
1. Humana Inspired to Nightmare
2. Heaven Torn Asunder
3. Cruelty Brought Thee Orchids
4. Blackest Magick in Practice
5. Lord Abortion
6. Right Wing of the Garden Triptych
7. Malice Through the Looking Glass
8. Deflowering the Maidenhead, Displeasuring the Goddess
9. Queen of Winter, Throned
Ekstra:
10. Yours Immortally…
11. Nymphetamine (Fix)
12. Her Ghost in the Fog
13. The Forest Whispers My Name
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Karakter
4

Siden dannelsen i 1991 har der været omkring 35 musikere, der er gået ind og ud af Cradle of Filth – og det er endda uden at tælle den håndfuld med, som også har været der igennem årene som livemusikere.

Der er næppe mange andre grupper, der har den statistik igennem de seneste 25 år. Såvel som der heller ikke synes at være andre ekstreme metalbands, der har oplevet så stort et fald i popularitet igennem de seneste to årtier.

Med god grund.  De debuterede med genistregen ’The Principle of Evil Made Flesh’ i 1994. Fulgte pladen op med et par værdige efterfølgere. Fik kommerciel succes med ’Midian’ i år 2000 og blev af den årsag historiens første black metal-band, der fik kontrakt med et såkaldt major label – Sony. Den holdt dog et år, før de i stedet endte på det store metalselskab Roadrunner Records.

Her udsendte de ’Nymphetamine’ i 2004, der blev endnu en kommerciel og kritisk succes, og som cementerede deres plads i den øverste sorte liga i selskab med Dimmu Borgir og Satyricon.

I kølvandet kom de til Danmark og gav en fremragende koncert i Amager Bio i 2005 – deres første siden koncerten i Odense i 1997.

Siden smed de karrieren på gulvet.

Til dels med middelmådig musik. Men især med pinagtige koncerter, der blev værre for hvert besøg i Danmark. I særdeleshed på deres forrige turné i selskab med Behemoth, hvis format til sammenligning blot forværrede Cradle of Filths ynkelige tilstand den aften i februar sidste år i Amager Bio . Alle, der var til stede, husker formodentlig fadæsen, der angiveligt blev gentaget dagen efter i Århus.

Det kom derfor ikke som en overraskelse, at kun 170 mennesker havde indløst billet til tirsdagens koncert i Pumpehuset. Derimod kom det som en overraskelse, at briterne leverede deres bedste koncert på dansk grund i ti år.

Særligt efter en start, der pegede i retning af nok en fiasko. Vi nåede ikke mere end to minutter ind i åbneren ’Heaven Torn Asunder’ fra klassiske ’Dusk and her Embrace’, før Dani Filth stod ude i siden af scenen og brokkede sig over problemer med sin høresnegl. Men skønt det scenarie gentog sig under hvert nummer i den første time af showet, bevarede den tydeligt irriterede frontmand fatningen og gik til den med en overbevisende oprigtighed. Og ikke mindst en formidabel vokal.

Faktisk har undertegnede aldrig hørt ham synge så eminent før.

Hans karakteristiske skrig kom uden undtagelse som skarpe projektiler, der borede sig ind i de begejstrede publikummer, og hans rå speed-growl blev suverænt leveret. Især under ’Deflowering the Maidenhead, Displeasuring the Goddess’ og ’Yours Immortally’ fra seneste og 11. opus ’Hammer of the Witches’, albummet hvorpå de to nye guitarister Richard Shaw og Marek Šmerda er trådt ind i gruppen.

Deres ankomst har ikke bare løftet Cradle of Filths sangskrivning – ’Hammer of the Witches’ er gruppens bedste i årevis – de genrejser i den grad også gruppen på scenen.

30-årige Richard Shaw leverede en sprudlende omgang soli i den nye skæring ’Blackest Magick in Practice’, og i duel med Šmerda leverede de flere gange undervejs melodiske twin-harmonier, der gik rent ind.

De rå thrash-riffs i ’Cruelty Brought Thee Orchids’ blev høvlet præcist og hårdt af, mens Lindsay Schoolcraft satte nummerets intro perfekt i gang med sin djævelske kvindestemme.

Hovedpersonen selv virkede også sprudlende og nærværende og dedikerede hittet ’Nymphetamine (Fix)’ til alle Københavns kvinder. De tilstedeværende af dem i Pumpehusets kvartfyldte store sal kvitterede med jublende skrig – den 42-årige Dani Filths tiltrækningskræft på de kvindelige fans synes ikke at være blevet mindre med tiden. Modsat frontmandens evner til at skrive musik.

Nok er den nye plade et glimrende comeback. Men intet slår materialet fra dengang, hvor bandet havde frisk blod på tanden.

Højdepunkterne kom i form af en fremragende udføring af ’Malice Through the Looking Glass’ og koncertens lukker, den geniale ’The Forest Whispers My Name’ fra debuten, holder 20 år efter undfangelsen stadig som en af black metal-genrens store klassikere. Den kom især til sin ret, sådan som den nuværende konstellation fik den fyret af. Det afsluttede 90 minutters forløsende selskab med den ikoniske gruppe, der endelig synes at have fundet formen igen.