13. Should Know Better
14. Talk is Cheap
15. I Depend, I Control
16. Wake the Dead
Kent Kirkegaard Jensen
4

Det virker ikke som den mest gennemtænkte strategiske beslutning at lægge en koncert på en torsdag aften, hvor Nibe Festival, Skagen Festival og DGI Landsstævne i Aalborg alle er begivenheder, der kan være med til at affolke andre nordjyske kulturelle tilbud i uge 26. Læg dertil, at der også er Roskilde Festival den uge.

Den slags bekymrer 1000Fryd i Aalborg sig ikke om. Det ikoniske spillested i Kattesundet midt i Aalborgs gamle stræder afholder koncerter, når det passer dem. Præcis som det er modus operandi for snart sagt alle de ting, de foretager sig i foreningen bag 1000Fryd. Ingen skal fortælle dem, hvad der er smart eller usmart. Det har været spillestedets force gennem flere årtier.

Denne aften var det canadiske Comeback Kid, der kiggede forbi for at spille noget punk og hardcore. Med sig denne aften havde de Lifesick fra Fredericia og City Keys fra Göteborg eller egentlig bare Skandinavien, sådan som bandsammensætningen er. Derudover kom lokale Out of Bounds med som første band i sidste sekund. Trommeslageren måtte sågar tage toget hjem fra Roskilde Festival torsdag morgen, så han kunne give koncert på 1000Fryd. De unge knøse fra Aalborg og Hirtshals gik på med krum hals og gav en spændende koncert, der viste, at de kan andet og mere end bare standard-hardcore.

Lidt mere gennemført og fyldigt blev det, da City Keys gik på. Der kom pondus i den svedige hardcore, og der var også langt flere publikummer. Faktisk var 1000Fryd allerede nu fyldt, og der blev virkelig stampet igennem oppe foran. En moshpit bliver aldrig mere uregerlig og vanvittig, end når der er hardcore på programmet.

Det bliver nærmest kun endnu vildere til Lifesick, hvor der virkelig kom gang i festen oppe foran. Armsving og trampen til de tunge breaks gjorde salen varm forud for hovednavnet.

Comeback Kid fra Canada er et relativt stort navn inden for punk og hardcore. Så det er noget af et scoop, at et lille spillested som 1000Fryd i Aalborg med en kapacitet på 100 mennesker kan lokke dem til. Ikke desto mindre er det tilfældet, og det handler om, at bandet gerne vil fylde dagene ud mellem de større shows, de har på de europæiske festivaler, som de turnerer i weekenderne her i juni og juli måned.

Der var derfor fuld knald på alt og alle lige fra start, da Comeback Kid gik på scenen. Publikum er helt oppe at skyde over muligheden for at se dem på så intim en scene. De starter ud med 'Wasted Arrows', og det er, som om de pile rammer lige lukt ned i pitten. Den eksploderer, og der bliver svinget igennem med arme og ben. Der er noget fascinerende over at se publikum bøje sig forover med hovedet nede, mens benene skraber på samme vis som som hønsenes. Det er dog nok mere en energiudladning, der svarer til når en tyr i en arena står og skraber, før den buldrer frem mod den provokerende matador. For når først armene kommer i svingninger (kun sporadisk) i takt med benene, stikker det af, og det vanvittige element i hardcore og punk synliggøres.

Sådan var det denne aften. Intensiteten var høj blandt både publikum, og band og forsanger Andrew Neufeld var ikke sen til at snuse sig frem til, at der nok blev røget noget, der ikke kun indeholdt nikotin i salen. Han brølede, at de var glade for lige at nå forbi Danmark på denne turné, og at de havde optaget materiale til en video i Aalborgs gader i løbet af dagen. Og så spillede de også den nye sang 'Absolute', som de har luftet på denne turné. Den er med på den kommende plade 'Outsider', der udkommer 8. september 2017.

Derefter gik det ellers slag i slag i en times tid, hvor højdepunkter ikke overraskende var 'Die Knowing', 'Should Know Better' og den afsluttende 'Wake the Dead'. I sandhed en svedig og energisk aften på 1000Fryd, hvor hardcore og punk viste sig fra den bedste side.