Copenhell 2014: Kompromisløst og en anelse kontroversielt

Týr præsenterede en blanding af gamle kendinge og nyere materiale og leverede ret komplet billede af, hvad bandet står for.

11-06-2014
4

Første band på Hades var færøske Týr, der havde trukket en ganske imponerende mængde mennesker i forhold til, at koncerten allerede startede kl. 16.30. Der var enkelte færøske striktrøjer at spejde og en omgang regn, til hvilken forsanger Heri Joensen kommenterede, at det er, hvad der sker, når man samler færinger.

Týr er dog for længst blevet mere end et færøsk nicheband, med fans over hele verden og bestemt også i Danmark. Sætlisten i onsdags var en blanding af færøske, engelske og danske hybrider, hvor publikum sang troligt med på alle sprog.

Første nummer var ‘Blood Of Heroes’ fra det nyeste album ‘Valkyrja’, der fik topkarakter af min kollega her på Devilution, og som ellers var godt repræsenteret under hele koncerten. Joensen nævnte den og kørte lidt på et sales pitch af albummet - noget man normalt ikke ser fra at så succesfuldt band, men det var til at grine med på. Det mindede mig også om, at ‘Valkyrja’ er det eneste af Týrs album, jeg ikke ejer, og at jeg som færing måske har haft en tendens til at favorisere deres fortolkninger af kvad og folkeviser. Hvilket er fuldstændig unødvendigt, og hvad koncerten på Copenhell også viste, idet mit sædvanlige håb om en kavalkade af kvad ikke blev indfriet, uden at jeg overhovedet blev skuffet. Det var fedt at høre ‘Sinklars Vísa’ og ‘Ramund hin Unge’, men lige så fedt med ‘Hold The Heathen Hammer High’ og ‘Shadow Of The Swastika’ - der altså handler om misforståelsen i at tro at runer og lignende har noget med nazisme at gøre, hvis man skulle tro noget andet.

De kontroversielle emner var bestemt ikke pakket væk, og selv om jeg ikke selv gjorde, så var der andre, der lagde mærke til buhen, da ‘Grindavísan’ blev introduceret. Joensen er velkendt som værende stærk modstander af kampen mod hvaldrab på Færøerne, og selvom den er oplagt at spille, da den er et nyt nummer i Týr-regi, synes jeg alligevel, at det er stærkt at spille den. Kompromisløst, har jeg lyst til at kalde det.

Der var en vis helstøbthed og finesse over sætlisten, der også vedrørte dualiteten i kvinders lune - en klassiker i den nordiske mytologi - med sangene ‘Mare Of My Night’ og ‘Lady Of The Slain’. Overordnet er Týr dog måske lidt på vej væk fra det folk-agtige, og koncerten på Copenhell viste, at det måske slet ikke er en så dårlig idé. Bandet har styr på deres show, deres musik og deres udtryk, og det varmede mit kolde færøske hjerte at se dem fuldstændig eje Hades og publikum for en time.