Copenhell 2014: Mangler det sidste
Copenhell 2014: Mangler det sidste
Copenhell 2014: Mangler det sidste

IAmFire har på ganske kort tid fået vind i sejlene. Musikken berettiger det, men der mangler lige det sidste live.

12-06-2014
3

IamFire har taget syvmilestøvlerne på, inden begstigningen af rockberømmelsens bjerg begyndte for ikke mange måneder siden. Og selvfølgelig skyldes en del af den velvilje, bandet møder, at det består af notabiliteter som Peter Dolving (tidl. The Haunted) og Mikael Ehlert, som var Hatespheres oprindelige bassist. Bandets to øvrige musikere er knap så kendte, men dog lokalt kendte, nemlig Ulf Scott Hansen bag trommerne og Peter ”Meterpeter” Olsen på guitar. At de sidste to herrer bestemt også kan kalde sig erfarne musikere, lod sig afgjort høre, og det er medvirkende til en anden grund til velviljen bandet møder: Nemlig at den musik, der er blevet sluppet ud, er af høj klasse.

Klassen var bestemt også til stede på denne Copenhelleftermiddag. Der var præcision og smæk på trommerne, og Olsens guitar var storladent malende og stemningsfuldt støjende i samspil med Ehlerts skramlede bas. På den baggrund havde denne musikalske version af en stonermetallisk cementmixer de bedste forudsætninger.

Desværre var alt ikke helt oppe at ringe. Til at begynde med i hvert fald. Det virkede, som om forsanger Dolving ikke helt kunne få bid i sangen. Det er ikke til at sige, om han var forkølet, eller om der var en anden fysisk årsag, men hans stemme virkede i hvert fald pibende og spag. Slet ikke hvad man ville forvente af en person med hans format.

Det er som bekendt først for nylig, at bandet har offentliggjort materiale, så det kan jo også være, at noget af materialet ikke er helt på plads endnu. Når vi mod slutningen kom til en sang som 'Eyes Wide Open' (som er én af dem, man kan høre på Soundcloud), så gik det pludselig meget bedre. Dolvings stemme fik autoritet og gik op i en højere enhed med musikken, og det holdt koncerten ud. Det retfærdiggjorde forhåbningerne til IamFire som andet end endnu en hype. Men de skal nok lige have et par kilometer mere i benene, førend støvlerne fører dem op over trægrænsen på berømmelsens bjerg.