Copenhell 2015: Charmerende drengerøve med flabet crossover

Richmond-drengene Iron Reagan gav torsdag aften på Pandæmonium de fremmødte en syngende lussing af en lektion i knivskarp hardcore/thrash-crossover.

18-06-2015
4

“We're gonna play 25 songs for you as fast as we can!” er noget af det første, forsanger Tony Foresta råber ud mod publikum efter et par sange. Og det var da også lige præcis det, Iron Reagan gjorde i de omtrent 30 minutter, de stod der. Fra de betrådte scenen, til de forlod den igen, blæste deres lynhurtige og teenage-flabede drengerøvs-crossover ud af højtalerne næsten konstant.

Trods det forholdsvis store tidspres, man må være under, når man skal have skudt så mange sange af på så kort tid, tog bandet sig alligevel tid til at lave shout out til både Body Count og danske Night Fever. At få den spilletid på festivalen, hvor man skal konkurrere med Body Count om publikummer, var ifølge Foresta det hårdeste gig, han kunne forestille sig. Men det var ikke umiddelbart noget, der syntes at gå ham eller resten af bandet på på nogen måde. Som sagt fik genre-kollegerne i Night Fever, der tidligere har varmet op for Municipal Waste, som Foresta og bassist Phil Hall spiller i ved siden af Iron Reagan, også et par fine ord med på vejen, så der er garanteret knyttet nogle transatlantiske venskaber der.

Iron Reagan kommer ellers kun yderst sjældent “op til overfladen for at trække vejret” – dét er der stort set ikke tid til, når man har fuld smæk på hele tiden! Og de spiller hurtigt! Men ikke så hurtigt, at de ikke også når at have det sjovt, mens de spiller; der er smil og glade dage og god stemning til en Iron Reagan-koncert, og sangene leveres hurtigt og effektivt. Og så gør det ikke så meget, at de ikke spiller perfekt, eller at det ikke er megatight; det er trods alt thrash og punk, og det skal køres hjem på mindst lige så meget charme og attitude som spilleteknisk kunnen. Så kan man så diskutere, om de rent faktisk er charmerende eller bare nogle åndssvage, useriøse drengerøve... jeg hælder til det første.

I løbet af sættet får vi en hel del perler fra bl.a. den udmærkede ‘The Tyranny of Will’ (2014), men der bliver også plads til en gammel 80’er-klassiker i det i forvejen tætpakkede set, nemlig SS Decontrols ‘Glue’.

På trods af torsdagens lidt triste vejr og konkurrencen fra Body Count var Pandæmonium flot besøgt, og de forreste går til den i både moshpit og – på Forestas opfordring – en ganske udmærket circlepit under aftenens sidste sang, ‘Eat Shit and Live’. Iron Reagan løfter arven fra 80’erne og 90’ernes crossover til ug med kryds og slange og leverer fede thrash-riffs, tempo, spilleglæde og moshpits i massevis!