Copenhell 2015: En tur i tidsmaskinen
Copenhell 2015: En tur i tidsmaskinen
Copenhell 2015: En tur i tidsmaskinen

Tyske Morgoth spillede en udmærket koncert, der trods udskiftning af forsanger stadig mindede om bandets oprindelige lyd med stærk inspiration fra 90'ernes Florida.

19-06-2015
3

Morgoth har spillet dødsmetal i mange år og er et af de bands, der blev kraftigt inspireret af den bølge af musik, der strømmede ud af Morrisound-studierne i Tampa, Florida. Det var da også ret tydeligt på Copenhell. Det er typisk halvfemserdød, hvor stilen minder meget om bandet Death.

Den nye forsanger Karsten Jäger fungerer ganske udmærket. Han er ikke nogen vårhare, idet han har stået i front for Disbelief i mange år og kender derfor rumlen. Han leder ufortrødent bandet igennem koncerten, og hans stemme og fremtoning gør, at publikum ikke står og græder som pisket over, at det ikke længere er den oprindelige forsanger Marc Greve, der er i spidsen for bandet. Greve forlod bandet kort før, de skulle indspille deres seneste plade ’Ungod’, der udkom i marts måned i år.

Af de mere spøjse ting ved koncerten var nok det, at de havde røgelsespinde på scenen. Nuvel, det er ikke standardudstyr i dødsmetal, men Morgoth har åbenbart deres egne ideer. Bassist Sotirios Kelekidis var også spændende at følge. Hans fingre driblede nedover strengene på basguitaren, og stilen mindede om Steve DiGiorgio, der har spillet på bas i flere store dødsmetalbands, og som heller ikke bruger plekter.

På den måde var koncerten et minde om, hvordan dødsmetallen lød i halvfemserne og med flere nik i den retning fra Morgoths side. De har dog deres egne sange, og de fungerede ganske udmærket. Publikum var veloplagte foran Pandæmonium og nød muligheden for at få set et band, der pga. opløsningen i 1998 ikke har været på disse breddegrader i lang tid.

For de af vore læsere, der ikke har nået at opleve Morgoth med den oprindelige forsanger Marc Greve i forgrunden, kan vi anbefale at læse anmeldelsen af deres koncert på Wacken Open Air i 2011, hvor han var med. Medmindre man er inkarneret fan, er der øjensynligt ikke den store forskel på oplevelsen.