Copenhell 2018: Oprejsning
Copenhell 2018: Oprejsning

Thy Art Is Murder gjorde præcis, hvad alle havde håbet på, og spillede en intens og prægtig deathcore-koncert.

21-06-2018
Peter Troest
4

Thy Art Is Murder er endnu et af de bands, der går igen på årets program. De gæstede også festivalen i 2014, hvor de spillede en knap så interessant koncert, og har sidenhen gæstet Danmark flere gange. Senest i Lille Vega, hvor de spillede en flot koncert.

Australierne havde altså noget at leve op til i forhold til seneste koncert i Danmark, men samtidig skyldte de publikum en god koncert på Copenhell. Det leverede de. Med 'Dear Desolation', 'Puppetmaster' og 'Holy War' blæste kvintetten publikum omkuld på ingen tid. Et publikum, der var mødt talstærkt frem for at opleve årets eneste deathcore-band. Men hvilket et. Thy Art is Murder har efterhånden udviklet sig til at være en garant for stilsikker og hæsblæsende deathcore, torsdag aften ingen undtagelse. Til gengæld var lyden på Pandæmonium ikke helt så skarp, som man kunne ønske. Det er et problem, især når man tager kvintettens brutale og tunge lyd i betragtning.

Hertil var det en forholdsvis kort koncert, men det var sandsynligvis kun til bandets fordel. Sætlisten var intens og det nærmeste, man kan komme en greatest hits inden for genren. Som en kærkommen overraskelse fik vi endda coveret af Rammsteins 'Du Hast', som bandet ellers ikke har spillet live før, i Danmark. Stærkt opfulgt af publikumsfaroritten 'Reign Of Darkness' gjorde CJ McMahon og resten af bandet deres til, at publikum fik en god oplevelse.

I det hele taget spillede og performede Thy Art Is Murder lige så brutalt som man kunne forvente. I forhold til da de spillede i Lille Vega, hvor McMahon var forkølet og måtte kæmpe sig gennem numrene, var der masser af energi at finde. På scenen og foran scenen, der endte med at eksplodere i mosh. En succes, der var fuldt på højde med bandets seneste visit i Danmark og endnu engang satte en stor fed streg under det faktum, at Thy Art Is Murder sandsynligvis er et af de bedste eksisterende deathcore-bands.