Coverdales aften
Coverdales aften

Whitesnake og i særdeleshed frontmand David Coverdale var i særklasse i onsdagens besøg i Store Vega.

03-08-2016
Michael Caddy Søndergaard
5

Otteogtredive år har Whitesnake eksisteret, og hvad popularitet angår, ligger storhedstiden omkring tre årtier tilbage, men aldershysteri er ikke noget, der bekymrer den 64-årige David Coverdale, der er eneste originale medlem. Med en flok lidt yngre og umådeligt dygtige musikere bag sig virkede han onsdag aften i Vega som en, der er evigt ung.

Stemmen er noget andet, end den har været. Knap så ren og melodisk og med en snert af hæshed i vokalen, og de lyse skrig lød måske lidt som Robert Plant, men på intet tidspunkt faldt han igennem. Og der, hvor det måske kniber med at udfylde hele lydbilledet, fordi der mangler luft, har Coverdale kløgtigt nok allieret sig med et band, der i den grad kan synge kor.

En ting er stemmen. Man må forvente, at et vist slid har forandret udtrykket. Vigtigst er alt er David Coverdale tilsyneladende evigt ung inden i. Selvfølgelig har han rutinen efter tusindvis af koncerter, men han valgte at gå til sagen med et imponerende nærvær, og muligvis er det netop her, rutinen spiller ind – det føltes bare, som om dette her var en koncert, han mere end noget andet brændte for, som om det var den sidste nogensinde. Det var en af de aftener, hvor enhver mand med styr på sin egen seksualitet kunne forstå, hvorfor Coverdale alle dage har været kvindernes foretrukne – han oser af rockstjernesex.

Når bandet så ovenikøbet formåede at spille disse aldrende hits med en charme og vellyst, der fremhævede det tidløse ved Whitesnakes bagkatalog, kunne det kun gå op i en højere enhed, der gjorde alt det rigtige for de fremmødte fans og fra første nummer tændte en godt fyldt ventesal. Man kan kun ærgre sig over, at der formentlig ikke er mange flere år tilbage, før også Coverdale må indhentes af pensionen og alderen.