Chronos
Winter Is Coming
Raining Blood (Slayer cover)
Death Knell
Kent Kirkegaard Jensen
3

I Århus (sådan skriver jeg det stadigvæk) har man startet projektet "Musik Aarhus Live" op. Byens spillesteder arbejder sammen og giver en masse gratis koncerter, hvor alle genrer er repræsenterede. Lørdag den 22. januar var det så metalgenrens aften og Voxhall lagde lyd- og fadølsanlæg til. En af de gennemgående temaer ved projektet er, at der er gratis adgang. Så Voxhall en lørdag aften var fyldt til randen.

Første band på plakaten var IIIrd Alternative. Et instrumentalt projekt, der før var mere normalt, men nu har de smidt alt tidligere materiale overbords og starter på ny. Tre guitarister, en bassist og en trommeslager. Rigtig lange, komplekse, symfoniske, metalliske, progressive, jazzede, rockede og alternative sange. Det lyder forvirrende, men det virkede faktisk godt på undertegnede. En kæmpe overraskelse, og en af de bedre.

Så blev det lidt mere jævnt med Boil. De spiller deres rock 'n' metal på deres egen måde, og jeg kan ikke umiddelbart sætte min finger på andet, end at det ikke rigtig fænger mig. De havde dog et ret godt tag i deres kernepublikum, så der blev jublet med i salen.

Aftenens sidste band var og er dog lige min kop te. Crocell er dødsmetal med både sjæl, melodi og et glimt i øjet. Denne lørdag aften festede de på hjemmebane. Ligesom Illdisposed m.fl. har Crocell deres base her, og når Voxhall er fyldt op kan det næsten kun blive godt.

Og det blev det også. Lige knap 50 minutter med dødsmetal er perfekt doseret. Med sig havde Crocell også enkelte nye numre fra den plade de allerede har indspillet, og som nu ifølge forsanger Magnus bare mangler at få et pladeselskab. Når man hører numrene første gang er det svært at danne sig et indtryk af pladen, men jeg spottede da riffs jeg gerne vil høre igen, så de fik solgt en lille smagsprøve ret godt.

Der var dog også enkelte svipsere her og der. De morede sig og det bar showet præg af. Smil hele vejen rundt, og koncerten var derfor ikke så "tight" som det kan være når et band er ude på turné. Crocell sluttede dog fornemt af med den fantastiske 'Winter Is Coming', der befalede at undertegnede måtte slippe hæmningerne, presse sig op til hegnet og gjorde nakkemusklerne ømme dagen efter. Derefter fyrede de et Slayer-cover af, hvilket publikum naturligvis labbede i sig, og sluttede så fornemt af med 'Death Knell'. Tre hurtige jabs og så var publikum knockoutet og klar til at gå hjem. En godkendt indsats.

Og lad os så få den opfølger til 'The God We Drowned' sendt på gaden.

De fire første billeder er af Crocell, mens det sidste er af Boil.