Dødens dal tog første stik
Dødens dal tog første stik

I Aalborg startede dette års W:O:A Metal Battle, og det var Sons Of Death Valley, der vandt runden, mens hovednavnene Hatesphere og Crowbar morede sig.

+ Forcentury + Defecto + Defilementory + Hatesphere + Crowbar
17-04-2014
Kent Kirkegaard Jensen

Første runde i dette års Wacken Open Air Metal Battle blev afviklet på Studenterhuset i Aalborg på en torsdag. Lige da det blev annonceret, hev denne anmelder sig frustreret i hårtotterne, indtil en venlig sjæl gjorde mig opmærksom på, at det skam var Skærtorsdag. Så var der pludselig helt andre boller på suppen, idet næste dag ikke var en arbejdsdag.

Dagen oprandt, og første band på scenen var Forcentury, der spiller en klassisk omgang heavy metal, som Iron Maiden, Helloween m.fl. gjorde populært for snart mange år siden. De har base i København og har et internationalt skær over sig, idet deres forsanger, Johnn Thunder, er fra Skotland. Forcentury har gjort tingene selv og har allerede to plader på deres cv og startede festen ganske kompetent. Du kan læse vores anmeldelse af deres plade, 'Revelant', her.

Defilementory fulgte op med en brutal gang dødsmetal. De er fra Roskilde og er noget yngre end Forcentury og har endnu til gode at få udsendt andet end demoer og en ep. Aftenens koncert vidner dog om, at de er på rette vej, og deres debutplade 'The Dismal Ascension' skulle også gerne ramme handlen til sommer.

Det tredje band var Defecto, der er mere progressivt og teknisk inspireret metal. Der var ingen tvivl om, at de alle besad evner på deres instrumenter, og er man fan af den genre, så er Defecto utvivlsomt et band, man bør holde godt øje med!

Sidst i kampen om en plads på Wacken Open Air i Tyskland til august var Sons Of Death Valley, der spillede en mere punket omgang hårdrock. Her var det helt tydeligt, at forsangeren nød at være indpisker, og der var en god energi oppe foran scenen. De er, som vi skriver i vores anmeldelse af deres debutplade 'The Day Of Reckoning', heftigt inspirerede af cowboylegenden Jaquein Murieta, og det er måske denne gennemførte stil, der duperede dommerpanelet tilstrækkeligt til at sende netop Sons Of Death Valley videre. For det var dem, der vandt dommernes gunst i voteringen.

Mens denne jury bestående af branchefolk voterede over de fire bands' formåen på scenen, blev publikum trakteret med danske Hatespere og amerikanske Crowbar. Begge leverede rutinerede og medrivende koncerter, hvor folk fik svinget træbenet til hårdtslående Hatesphere og brølet dybt i fadølskruset til den tunge omgang sludge, som Crowbar hældte udover de fremmødte på Studenterhuset denne torsdag aften. Hatesphere åbnede tungt og sikkert med 'Murderlust' og tog så os med på en sikker rejse gennem hele deres katalog, hvor der selvfølgelig var fællessang og moshpits til bl.a. 'Iconoclast' og ikke mindst den afsluttende 'The Sickness Within', der stadig er meget populær blandt bandets fans. Hatesphere havde desuden denne aften en ny mand på basguitar, da deres faste bassist er sygemeldt.

Guitarist Peter Lyse havde denne aften en ganske unik trøje på, som var designet helt specifikt til ham af Morten Bager fra Royal Metal Fest. Et ganske morsomt design, som guitaristen gjorde ære ved at levere en rutineret og medrivende præstation på scenen. Som vanligt var forsanger og indpisker Esben Hansen i hopla i forgrunden og fik publikum med på noderne.

Tempoet blev dog hevet en smule ned, da Crowbar gik på scenen. Deres tilbagelænede metal kaldes sludge, og Kirk Windstein og co. skuffede bestemt ikke dem, der havde set frem til et møde med Crowbar. Kirk, der med sit helt eget look og store skæg besidder en stoisk ro, når han vrider strengene og guider publikum sikkert gennem bandets bagkatalog. Flere af sangene blev da også gennemført med et kæmpe kor i publikum, der af deres lungers fulde kraft skrålede med.

Efter de to hovednavne havde moret sig i en times tid pr. band, var aftenen så ved at gå på hæld. Vi bør her for en god ordens skyld nævne, at juryen bestod af bl.a. redaktør og fotograf Jacob Dinesen her fra Devilution, en anmelderkollega fra Blastbeast, en af de frivillige i Metal Royale, der arrangerer Royal Metal Fest, guitarist Jakob Mølbjerg fra Mercenary m.fl. Så både musikere, koncertarrangører, anmeldere m.v. er repræsenteret i det panel, der afgør det videre forløb for de involverede parter.

Da hele seancen var overstået, kunne Kasper Molin, der arrangerer denne karavane med unge, sultne bands i samarbejde med Wacken Open Air, annoncere, at Sons Of Death Valley var gået videre i kampen om en plads på den store metalfestival syd for grænsen.

Mindre end en time senere kunne næsten samtlige deltagende bands, dommere og publikum findes i en (u)skøn forening på Rock Caféen i Jomfru Ane Gade, hvor der blev sunget fællessang, kigget dybt i glas og diskuteret, om det nu var det rigtige orkester, der blev sendt videre. Alt i godt humør og med enighed om, at det på alle måder havde været en vellykket aften.

Skulle du være blevet nysgerrig efter at høre et eller flere af de fire deltagende bands, der spillede denne aften i Aalborg, har vi her nedenfor direkte links til fire videoer på YouTube, hvor de hver især giver en smagsprøve på deres musik.

Sons Of Death Valley:

Defecto:

Defilementory: