WOA'13: Norsk sejr i teltet

WOA'13: Norsk sejr i teltet

Der var rigtignok "dunder" i starten af Dunderbeists show, som var indhyllet i massiv og perfekt lyd. Nordmændenes teatralske rock/metal sejrede trods et kort tab af momentum undervejs.

03-08-2013
C.V.
4

Norske Dunderbeist havde hele pakkeløsningen klar: et passende image, energien i top, fedt lys og ikke mindst årets bedste lyd i Bullhead City Circus-teltet. Bandet har ikke bare i musikken et teatralsk snit - også de hvide skjorter og ansigtsmalingen, a la maskerne, som Bjørne-Banden har på, bidrager kraftigt til det.

Det seks mand høje band lagde fra kaj med pomp og pragt. Hvilken energi! Samtidig var det med nogle af bandets bedste og mest fængende sange, så selv folk, der ikke kendte til bandet i forvejen, må være blevet smittet positivt af bæstet. Lyden var massiv og solid med en fantastisk bund. Samtidig gjorde de to forsangere det godt, specielt Torgrim Torve, som også virkede som den person, der var sang mest lead, og som i tilgift tydeligt havde taget frontmandsrollen på sig. Selvom stilen er lidt anderledes, var det fedt at høre hans vokal igen, efter at Stonegard blev lagt i graven. Og det gjorde ingenting at stemmen lød lidt slidt hen mod slutningen, for det var på den fede, rockede måde.

Midt i koncerten valgte bandet at spille et nummer, som havde fokus på det mere emotionelle, selvom det var et mørkt nummer, og det tog pusten lidt ud af koncerten. Men efter et nummer yderligere var bandet igen tilbage på krigsstien med den stærke uptempo rock med tunge metaltendenser og velskrevne omkvæd.

Dunderbeist har satset meget på koncerter og har været i Danmark med både Fear Factory og Devin Townsend Project og har netop annonceret nyt show til efteråret herhjemme. Det har lønnet sig, og de roser, som bandet høster rundt omkring, er virkelig fortjente, da bandet har fundet sin egen stil og leverer de gode sange med stor indlevelse og pakket til randen med energi. Et sandt live-band.