En jævn tirsdag aften i Århus
En jævn tirsdag aften i Århus

Malevolent Creation og Vomitory gæstede Århus, men Århus glemte at møde op.

29-09-2009
Kent Kirkegaard Jensen
3

En halvkold tirsdag aften i Århus skulle danne rammen om en tung omgang dødsmetal. Voxhall ligger gemt væk i ombygning, og indenfor kunne man fornemme nogle af ændringer, såsom en markant udvidelse af balkon med dertilhørende bar. Den var dog kun svagt besøgt denne tirsdag aften, da publikum ikke rigtig støttede op om arrangementet.

Svenske Vomitory varmede godt op med deres stilsikre dødsmetal og leverede knap tre kvarters tung tråd, men koncerten forblev en anelse tam. Bandet forsøgte ellers imellem numrene at kommunikere med de fremmødte på såvel svensk som engelsk, men da der kun stod knap 100 mennesker i salen, så blev det aldrig rigtig tæt, varmt og vedkommende. Det mindede mest af alt om en god aften i øvelokalet, hvor de nærmeste venner sad og varmede en bajer i skridtet mens de rockede lidt med.

For det var kun de nærmeste der var mødt op på Voxhall. Forsangerne fra Spectral Mortuary, Exmortem og Last Mile var de eneste 'kendisser' indenfor den hårde del af dansk metal der var mødt frem, ligesom producer Tue Madsen deltog. Og det tror pokker. Malevolent Creation er et af de vigtige bands fra den generation af bands der strømmede ud med dødsmetal fra Scott Burns' legendariske lokaler i Tampa. Alligevel har vi åbenbart glemt dem, for selvom de stadig kører på, var der ikke flere gæster til hovednavnet end der var til opvarmningen.

Malevolent Creation gik på og serverede deres materiale med vanlig kampgejst. Brett Hoffman er en frontmand af den hårde skuffe, så selvom man ikke længere er 20 år gammel, så bliver der stadig rystet garn og forsøgt at piske en stemning op. Bevares, niveauet af engagement fra de fremmødte var bestemt højere ved hovednavnet end opvarmningen, men antallet gjorde at det var svært at fylde lokalet med intensitet og sved dryppende fra loftet.

Deres bagkatalog er tilstrækkeligt til at de kunne levere en times dødsmetal uden ballader. Der var knald på, men som sagt; det blev aldrig rigtig godt fordi bandet fik ikke megen respons tilbage. Der var nogle få entusiaster oppe foran der skreg på deres favoritter (bl.a. "Iced"), og da Hoffman annoncerede "The Will To Kill" kom Voxhalls gæster da også op på et niveau der gjorde det nogenlunde respektabelt.

Jeg som anmelder stod dog og krummede tæer på dansk metals vegne. Hvis det er hvad vi kan mønstre af folk når Malevolent Creation gæster Danmark, så ser det sløjt ud. Så de manglende stjerner i anmeldelsen er ikke musikkens skyld; men vores manglende opbakning. For koncertgængerne har også en vigtig rolle at spille i en koncert og den efterfølgende vurdering, og denne gang var det dem der ikke mødte op som var årsagen til at det blev en middelmådig aften i Århus.