6. Treacherous Gods
7. Lai Lai Hei
8. In My Sword I Trust
9. Into Battle
10. Iron
3

På Royal Metal Festival 2018 var der en del dødsmetal og black metal. Der var også afstikkere i et væld af andre subgenrer, men folkemetallen var bedst og mest prominent repræsenteret ved hovednavnet Ensiferum fra Finland. De gik på lørdag nat 00.30 som sidste band på Voxhall for at lukke festivalen ned, og det gjorde de til et overraskende stort publikum.

For når først tidspunktet er over midnat, og publikum har to lange festivaldage i både ben og hoved, så er det ofte svært for hovednavnet at mønstre samme antal i salen som midt på aftenen. Ensiferum havde dog alligevel en vis trækkraft, for der var godt fyldt. Under den pompøse ’Ajattomasta Unesta’ som intro gik Ensiferum på scenen og sprang direkte i ’For Those About to Fight for Metal’, der har præcis den finske accent og tryk på ordet ’metal’, der gør, at man ikke er i tvivl om bandets ophav.

Der bliver gået til makronerne i publikum, der allerede under ’Way of the Warrior’ satte sig midt på gulvet og lavede den klassiske robådsmanøvre, som sad vi på et vikingeskib. Der er knyttede næver i salen og fællessang på det letfordøjelige omkvæd og deres bombastiske patos, der emmer ud af samme. Der bliver gjaldet om gamle dage og hedengangne dyder og æreskodekser, alt imens man henføres til et lokalt vikingemarked, hvor der enten slibes knive eller snittes flitsbuer iført fåreskind og lædersnøret fodtøj.

Ensiferum har dog fuldstændig styr på tematikken, og publikum elsker det. Desværre for de fremmødte må bandet nøjes med et forkortet show og dermed undlade en del af de sange, de ellers har med på den nuværende Path to Glory-turné. Sange som ’King of Storms’ og den relativt populære ’Wanderer’ er simpelthen ofret på grund af det sene starttidspunkt. For Ensiferum havde selv gerne ville spille knap to timer, men det kunne ikke lade sig gøre.

Selvom denne anmelder normalt ikke har den store fidus til folkemetal, så var det dog tydeligt, at det kunne publikum sagtens have klaret. For selv under de to sidste numre, ’Into Battle’ og ’Iron’, var der masser af folk i salen, og de havde en fest. På den måde klarede Ensiferum og publikum sig markant bedre, end denne anmelder havde frygtet.

Ensiferum leverede varen professionelt og uden dikkedarer. Koreografien er nøje indstuderet, og virkemidlerne på plads til hvert nummer. Petri Lindroos og hans tropper knoklede på i lidt over en time, hvorefter de lod sig behørigt hylde som sejrherrer ved Royal Metal Fest 2018. En pæn og alt for kort sejr. Var de gået på en halv times tid tidligere og havde fået lov at spille lidt længere, var det med overvejende sandsynlighed blevet endnu bedre. Som det blev, så var det godkendt, dog uden at sende os helt op i de allerøverste luftlag.