7. Thunder Prayer
8. Solitude
9. Blood Culture
10. White Limo
Kent Kirkegaard Jensen
3

Fredag aften i Aalborg er en flygtig størrelse på Café 1000Fryd, da publikum består af lige dele festklædte weekendhippier, der bruger stedet som udgangspunkt for aftenens og nattens videre udskejelser, og det publikum, der reelt er kommet for at høre noget musik. Det var også tilfældet denne aften, hvor baren var godt fyldt, og hele spillestedet generelt var fyldt godt op, allerede inden aftenens første band, Act Of Cohesion, gik på scenen. Act Of Cohesion fejrede, at deres forsanger havde rundet et skarpt hjørne og fik spillet en udmærket lille koncert på 35-40 minutter. De åbnede ikke overraskende med 'Fallen Angel' og nåede sågar at få hidset publikum så meget op, at det blev til et ekstranummer. Udmærket start.

Efter en meget hurtig lydprøve med den kompetente lydmand Tommy B., der lige er vendt hjem efter en US-turné med King Diamond, var Essence klar til at gå på scenen kl. 23.00. Essence har mere eller mindre brugt hele 2014 på at være i studiet i København, hvor de indspiller deres kommende plade og opfølger til 'Last Night Of Solace'.

Der skulle lige bankes noget rust af Lasse Skovs stemme i det første nummer, men allerede på den fængende 'For The Fallen' fra førnævnte plade fandt bandet hinanden, og publikum gyngede godt med. Det er ikke hver dag, der er moshpit oppe foran scenen på 1000Fryd, men det lykkedes.

Forestil jer fem-seks mennesker banke ind i hinanden på et område, der i kvadratmeter ikke minder om meget mere end et indbygget toilet på fjerde sal i et lejlighedskompleks i bygninger, bygget før århundredeskiftet, hvor faldstammen er midt i bygningen, og der således ingen vinduer er på toilettet. Vi kender alle disse. Der er trangt, og det er ikke her, man har brugt kvadratmeterne, da lejlighederne blev renoveret og gjort beboelige i det nye årtusinde, når studerende og andre unge mennesker skal presses sammen i den indre by. Der bliver ikke mere plads når fem-seks mennesker så kæmper om tronen. Samme klaustrofobiske følelse var der denne aften oppe foran scenen på 1000Fryd, mindre end en meter fra mikrofonstativet foran Lasse Skov. Fantastisk.

Som de fik spillet sig varme, begav de sig også ud på nyt terræn. Tiden i studiet har jo ikke været forgæves, hvorfor de kunne lufte tre nye numre i anden halvdel af deres koncert. Det er tydeligt, at Essence undergår en udvikling i denne periode, og det høres på deres musik, der er mere melodisk end før. Vokalen har også fået tilføjet en anden klang. Den er knap så raspet, som den tidligere har været, hvilket kunne tyde på, at Lasse Skov er ved at finde en stemme, der er mere langtidsholdbar end den hæse, forcerede vokal.

Guitarist Mark Drastrup var som altid en smilende og velspillende wingman på fløjen, mens bassist Rasmus Kalke Nielsen døjede lidt med frihøjden på 1000Fryd. Hver gang den to meter høje musiker svingede garnet, satte de lange lokker sig fast i loftet, der er af troltex. Kombinationen af det materiale og lav loftshøjde gjorde, at det sommetider så lidt sjovt ud, når en lok hang fast. Bag trommerne kunne Nikolai Kjærgaard tage endnu en aften på kontoret. Generelt var lyden for lav, men trommerne passede godt ind. Den unge tøndebasker havde i hvert fald gjort det godt nok til, at en kvindelig fan efter koncerten måtte have en trommestik, der så skulle signeres af hele bandet.

Koncerten var alt i alt en udmærket oplevelse. Essence fik vist, at de er i en udviklingsfase lige nu, der sjovt nok tager afsæt i, at de er i gang med at indspille nyt musik. Der er ingen tvivl om, at det vil være en anderledes plade og ikke bare en gentagelse af forrige udgivelse. Det kunne man se og høre på bandet. De var ikke helt oppe i gear, men det hænger uløseligt sammen med, at dette var en af de eneste koncerter, de overhovedet har spillet i år. Så der var lidt rust og støv fra studiet, der skulle bankes af. Det blev det, og de virkede glade for at stå på scenen igen. Noget, de sikkert får rigeligt med tid til i det nye år.