5. The Deceived
6. Dusk Dismantled
7. A Gunshot to the Head of Trepidation
8. Down From the Sky
9. Throes of Perdition
5

Trivium har måtte tage en masse skrald for at være kedelige, metalcore-agtige (overraskende nok, for det er jo hvad de er) og for ikke at hamre hits ud over scenekanten (citat: ”Der mangler simpelthen nogle ørehængere, der kan løfte Trivium ud af, hvad der ofte kan virke som en endeløs lydmur af enslydende numre”). Med ’Pull Harder on the Strings of Your Martyr’, ’Rain’, ’Throes of Perdition’ og ’A Gunshot To the Head of Trepidation’ på sætlisten må man spørge sig selv om bemeldte knevrekasser overhovedet har lyttet til Trivium før. Men man må dermed også sætte spørgsmålstegn ved, om en god koncert skal vurderes ud fra kendskab til materialet eller spilleform på dagen, for selvfølgelig skal materialet kunne bære live. Vel skal det siges at netop ’Pull Harder’ blev sparket i gang i en lige hurtig nok udgave, men det ændrer ikke på at det er et velskrevet nummer med både punch, melodi og tyngde, som bestemt ikke bliver dårligere af at blive spillet foran et tændt publikum.

Gennem ild, vand og circle pit

En 360 graders rotation midt i virvaret vidnede om, at fremmødet talte både publikummer, dedikerede fans samt nysgerrige koncertgængere, der blot skulle se giraffen.

Oppe foran scenen var der en konstant pulseren af hoppende mennesker, og selv om det virkede noget forceret fra forsanger Matt Heafys side, var det ikke svært for ham at få publikum til at danne en vedvarende circle pit. Det er de åbenbart glade for at se fra scenen, for det virker som et vigtigt og fast element til Triviums koncerter. Publikum kvitterer da også gerne, og igen skinner det så stærkt igennem hvorfor metalpublikummet er unikt: Set fra kanten af malstrømmen hjalp folk igen og igen hinanden på benene så de væltede kammerater kunne fortsætte festen.

Trivium havde pakket sætlisten med en god del af ’In Waves’-albummet (2011), en smule fra 'Shogun' (2008) samt noget af det bedste fra 'Ascendancy' (2005). Koncertens fjerde nummer ’Black’ lagde niveauet for resten af showet, ligesom førnævnte ’A Gunshot to the Head of Trepidation’ var endnu et højdepunkt, som gav publikum det sidste skud energi til at moshe sig igennem resten af koncerten.

Trivium er velspillende når de er i topform og heldigvis for Copenhells publikum var det en aften hvor tingene gik op i en højere enhed. Det var svært ikke at være ekstatisk da sidste nummer tonede ud, og heldigvis annoncerede Matt at Trivium kommer tilbage til Danmark til efteråret. Han har nok været lige hurtig nok for den kommende arrangør, for det er stadig ikke til at vide hvor koncerten bliver holdt. Men efter opvisningen på Copenhell skal de da være så velkomne.