10. Burn it Down
11. Hard To See
12. No One Gets Left Behind
13. Under and Over It
14. The Bleeding
5

Forsanger Ivan Moody gav i midten af juni måned en dårlig koncert i Holland, hvor han til sidst måtte give op og efterfølgende melde ud, at han måtte trække stikket for en tid for at komme i behandling for sin afhængighed af dette og hint. Med rygter om, at han helt ville forlade Five Finger Death Punch tidligere på foråret, begyndte det at se noget sort ud for deres optræden på Copenhell i 2017. Men bandets ven Tommy Vext trådte til og kunne sikre, at Five Finger Death Punch således fik honoreret deres forpligtelser på resten af denne turné.

Og hvilken koncert de gav på Helviti fredag aften. De startede ud med et brag i ’Lift Me Up’ og fortsatte hurtigt videre i ’Never Enough’. Tommy Vext har måske kun været forsanger i mindre bands som Divine Heresy, Snot og Westfield Massacre, men han tog tøjlerne lige fra start og havde øjeblikkelig publikum i sin hule hånd. Bandet kunne i den grad fylde scenen og fik publikum med i festen. Stemningen var høj.

Det stak helt af med ’Wash It All Away’, og selvom showet med garanti er indstuderet, virkede det oprigtigt og dybt professionelt. Da de kom til den akustiske ’Wrong Side of Heaven’ var lighterne for længst blevet afløst af lommelygten på mobiltelefonerne, og sangen blev akkompagneret af fællessang fra publikum. Sikke en fest.

Da der kom strøm på instrumenterne igen på ’Coming Down’, gik den midlertidige frontmand Tommy Vext bogstavelig talt ned i graven foran og klappede så mange hænder hos dem, der stod på forreste række ved hegnet, som muligt. Man kunne have frygtet det værste forud for koncerten, men al skepsis blev gjort til skamme. Five Finger Death Punch fungerede som en velsmurt maskine fra start til slut. Eneste lille kritikpunkt er, at deres sange lyder lidt ens. De er alle bygget op om et letgenkendeligt omkvæd, som man kan synge med på, første gang man hører den. Det er dog en formel, der virker, og det sikrer en fest for alle de fremmødte.

Fremmødte var der også nok af. Pladsen foran Helviti var proppet, og de fik præcis, hvad de kom efter. En fest. Antallet af mobiltelefoner med lys på under det sidste nummer ’The Bleeding’ vidnede om, hvor mange, der var troppet op omkring midnat fredag. En kæmpe fest, som vidner om, at Five Finger Death Punch i den grad lever op til deres status af hovednavn. De reddede simpelthen fredagen på Copenhell i 2017. Det var der ikke mange, der havde turdet håbe på med den turbulente periode op til festivalen for bandet. Dagens absolutte positive overraskelse.