Nerve
Let This River Flow
Long Live the Misanthrope
Rise Above the Sentiment
Stabbing the Drama
2

Soilwork beviste tidligere på året, at bandet sagtens kunne klare sig uden hovedkomponist og guitarist Peter Wichers. Dobbeltalbummet' The Living Infinite, der udkom i det tidlige forår, er en melodødsmetallisk champagneflaske af kreativt overskud og spilleglæde, og det er turneen efter denne udgivelse, der ramte Wacken denne sene fredag eftermiddag.

Til trods for bandets livskraft på plade skulle det vise sig, at bandet ikke er overmenneskeligt. To ting gik nemlig ud over koncerten på Wacken, og det var varmen og Agnostic Front(s lydmand). Alle, der var til stede på festivalen, kan skrive under på, at denne fredags hede var svær at håndtere. Med temperaturer et sted i midttrediverne gjaldt det mere overlevelse end nydelse af musikken. Varmen var selvfølgelig også mærkbar for bandet, og da den gode frontmand Björn Strid var iklædt lange bukser og metalvest, og i øvrigt er fra samme svale himmelstrøg som os andre, ja, så var han temmelig plaget. Opkogt og pjaskvåd af sved. Sund så han ikke ud. Heller ikke, da han med glimt i øjet bad publikum om lov til lige at lægge sig. Men han og og resten af Soilwork kæmpede nu hårdt og professionelt for at levere koncerten alligevel, men det helt store overskud var væk.

Værre end varmen var lyden fra Agnostic Front, der spillede ved siden af. Eller sagt på en anden måde: Agnostic Fronts lyd var faktisk bedre, væsentligt bedre, end Soilworks. Mere bas og pondus, og frem for alt var den høj. Soilworks var til sammenligning en spag gang midttoneknas, som i sagens natur ikke kunne overdøve naboens tordendrøn. Det var meget forstyrrende at høre andre basgange end dem, der hørte sangene til, men selv når man ser bort fra det, så var det også svært at høre detaljerne – også selv om man som jeg stod midt mellem scene og lydpult.

Slutteligt kan det tilføjes, at sætlisten heller ikke var den stærkest tænkelige. Denne anmelder savnede i hvert fald sange som 'Late For The Kill, Early For The Slaughter' og 'Leech' fra den nye, men ekstranummeret 'Stabbing The Drama' sad dog lige i skabet.

Alt i alt var det dog en skuffende omgang, men som sagt var det ikke Soilworks skyld det hele.